„Nezničte nám novou železniční tratí naše cenná místa v krajině,“ požádali vloni v únoru dopisem adresovaném ministru dopravy, Správě železnic a Stavební správě vysokorychlostních tratí přerovští radní. Učinili tak poté, co byli seznámeni s trasou, kudy by měly nově jezdit vysokou rychlostí vlaky. Ta měla podle navrhovaných řešení procházet v až třináct metrů hlubokých a sedmdesát metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem.
„Soustavně jsme poté jednali se Správou železnic i ministerstvem a trvali na svém stanovisku – tedy na trase, která by vedla tunelem a byla by pro obyvatele Přerova a jeho místních částí i přírodu vlídnější. Nechtěli jsme připustit, aby toto cenné území bylo zničeno,“ zdůraznil přerovský primátor Petr Vrána s dovětkem, že některých jednání se zúčastnila i senátorka Jitka Seitlová.
Ke schválení tunelového řešení přispěla také Krajinářsko-technická studie, kterou si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. V ní se mimo jiné uvádí, že občané ve zvýšené míře využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena. „Každoročně se tu koná celá řada kulturních, sportovních či turistických akcí. Vede tudy hojně navštěvovaná vycházková trasa. Jedná se o naprosto unikátní lokalitu a zničit ji by byla věčná škoda,“ podotkl přerovský radní Jakub Navařík.
Jaký je tedy rozdíl mezi ministerstvem původně navrženou „zářezovou“ variantou a zvolenou variantou? „Aktuálně je tunel navržen v délce přibližně 500 metrů, vybudován by měl být hloubenou metodou. Umístěn bude v prostoru od krajské komunikace vedoucí do Čekyně směrem k Vinarům. Tato varianta, na rozdíl od zářezů, zachovává rekreační potenciál místa,“ vysvětlil vedoucí rozvoje města Pavel Gala. A náměstek primátora Tomáš Navrátil doplnil:
„Před rokem byla ve hře pouze varianta zářezu, která pro nás byla absolutně neakceptovatelná. Po roce jednání jsme dospěli ke kompromisu – trať částečně povede tunelem i přesto, že to stavbu prodraží o přibližně půl miliardy. Tím to pro nás ale nekončí, čekají nás totiž ještě další jednání a upřesňování detailů – chceme, aby nová trať zachovala průchodnost lokality, měla co nejmenší dopad na zvěř i přilehlý areál přerovské rokle a byla přijatelná pro obyvatele.“
Správa železnic připravuje síť pěti vysokorychlostních tratí v České republice. V okolí Přerova je plánována trasa Praha – Brno – Ostrava, která je v úseku Brno – Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině a výrazně tak ušetří čas při cestách po České republice i jinam do Evropy. Páteřní síť má propojit celou republiku, odlehčit stávajícím tratím a umožnit rozvoj regionální dopravy. U Přerova trasa prochází mezi místními částmi Čekyně a Vinary, kde je vedena okolo zahrádkářské kolonie, kolem závodiště přerovské rokle a následně se odklání směrem na Olomouc.
Tisková zpráva