Koncem měsíce listopadu firma oznámila e-mailem svým klientům, že přechází do insolvence, od 4. prosince soud eviduje podání návrhu. Ještě několik dní před tím ale nabízela na internetu a na sociálních sítích svoje služby a prokazatelně nabírala nové zakázky. Jak se podařilo zdokumentovat Hanáckým novinkám, inkasovala z nich mnohdy statisícové zálohy. Podle poškozených klientů ale již v té době jednatel společnosti Robert Pajonk musel vědět, že firma není schopna svým závazkům dostát.
Nejprve tvrdili, že je pro nemoc zavřeno, tvrdí poškozená klientka
„Objednali jsme si u společnosti Pakl venkovní žaluzie na rodinný dům, do kterého se stěhujeme. Dostali jsme doporučení, že se jedná o kvalitní a spolehlivou firmu. Pan majitel byl ochotný, příjemný, věnoval se mi. Máme se stěhovat na přelomu roku, a v září jsme se ptali, jestli to stihnou nainstalovat. To nám pan Pajonk garantoval. Cena byla odhadnuta na 107 tisíc. Podepsali jsme smlouvu a 1. října jsme zaplatili zálohově polovinu zakázky, 53 tisíc korun,“ říká Monika Š., která později dokázala dát poškozené klienty dohromady.
Když ale běžel listopad a nic se nedělo, najednou začala z internetu mizet jména techniků a ve firmě nikdo nebral telefony. „Manžel jel přímo tam, kde ale bylo pro nemoc zavřeno, a koncem listopadu pak přišel e-mail, který informoval, že firma přechází do insolvence,“ říká Monika Š.
Založila tak na sociálních sítích skupinu, která má už nyní desítky poškozených. „Vesměs jsou to stejné příběhy. Většinou si vzali zálohu a nedodali. Buď tam byly výmluvy stejného typu, že čekají na komponent, nebo hráli mrtvého brouka,“ uvádí.
Zřejmě se jedná o trestný čin podvodu, říká poškozený lékař
Podle poškozených klientů podnikatel v říjnu, kdy vybíral mnohdy i statisícové zálohy, už dobře věděl, že jde do insolvence. Už v průběhu září mělo být podle svědectví zaměstnanců rozprodáváno dílenské vybavení, a v téže době byl vystaven na S-realitách inzerát na pronájem showroomu firmy. Ještě 10. listopadu ale firma nabízela na facebooku svoje služby. Ve stejné době si pak společnost ale brala zálohy na další a další zakázky.
„Se společností Pakl jsem podepsal smlouvu 18. září letošního roku. Šlo o stínící techniku za 800 tisíc korun na rodinný dům a ordinaci, a obratem jsem uhradil zálohu ve výši 400 tisíc. Po několika týdnech ale technik přestal komunikovat. Poškozených klientů jsou desítky, ale na firmě nikdo nebral telefony, a před týdnem jsem se dozvěděl, že jdou do insolvence. Další kroky budu koordinovat s právníkem, zřejmě se jedná o trestný čin podvodu,“ uvedl další z poškozených, praktický lékař P.P.
Podobný příběh, vlastně jako podle kopíráku, nabízí i jiný lékař, Michal P. „18. října jsem uhradil firmě Pakl zálohu na garážová vrata ve výši 80 tisíc korun. Zaujaly mě už tehdy velmi zvláštní smluvní podmínky, přišly mi nesrozumitelné. Byl jsem ale ujišťován, že vše proběhne v pořádku. Instalace měla proběhnout do konce ledna. Jsem přesvědčen, že už na konci září věděli, že končí, že jsou na tom špatně,“ uvádí, a i on podává na společnost žalobu.
Jednatel „nebude věc komentovat“. přihlásil do insolvenčního řízení všechny pohledávky?
„V tuto chvíli je zahájeno insolvenční řízení a záležitost nebudu blíže komentovat. Za vzniklé nepříjemnosti se všem omlouvám. Jednatel společnosti. Robert Pajonk,“ uvedl jednatel společnosti na žádost redakce o jakékoli vyjádření pro vznikající text.
Podaný návrh na konkurs ze dne 4. prosince přiznává pohledávky dodavatelům ve výši 1 800 tisíc, dluh na OSSZ zhruba 2 100 tisíc, na zdravotním pojištění přibližně 700 tisíc, Finančnímu úřadu 62 tisíc a kontokorent bance ve výši 1 700 tisíc, neobsahuje ale dlužné mzdy ani vybrané zálohy.
Vlastimil Blaťák