„Máte pravdu, že Olomouc nebude na síť VRT přímo napojena,“ uvedl na náš dotaz tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Vlaky podle něj budou do Olomouce přesto zajíždět pomocí tzv. sjezdů, bude to ale zřejmě jediná možnost, jak se do rychlovlaku v Olomouckém kraji nastoupit. Na hlavní trati z Ostravy do Brna spoje vůbec stavět nebudou.
V Olomouci aspoň sjezd, na Přerovsku vlak nezastaví
Síť vysokorychlostních tratí v České republice je projektována na základě know-how francouzských státních drah SNCF. Koncepce tak předpokládá, že stávající železniční síť bude na mnoha místech propojena s tou vysokorychlostní.
Příprava VRT je již v projektové fázi a proto vznikl také předběžný plán linkového vedení s výhledem do roku 2050. Ten zohledňuje také další budoucí investice do české železnice. Podle Jana Nevoly bude společně se stavbou vysokorychlostní železnice docházet také k postupné modernizaci stávajících koridorů, které by měly umožnit dopravu v rychlostech kolem 200 km/h.
Jak z Hranic nebo z Přerova do Prahy? Složitě
Cestujícím například z Hranic by tak nezbylo, než se pohybovat sice částečně po vysokorychlostních tratích, ovšem klasickými expresy. Cestující by se podle současného plánu vedení linek pohyboval po vysokorychlostní trati (VRT) Moravská brána I, spoj by poté sjel na stávající (konvenční) koridor, aby za Pardubicemi najel na VRT Východní Čechy a VRT Polabí do Prahy. Druhou možností by byla cesta s přestupem přes Brno. Cestující by tak využil linku R28 na brněnské hlavní nádraží s přestupem na rychlovlak nebo na jiný druh dopravy zde. Z Brna do hlavního města bude podle současných plánů odjíždět pět vlaků za hodinu.
Problém vnímá velmi intenzivně i samospráva měst, jichž se vysokorychlostní trať přímo týká. „Trať bude napojena Ostrava Hranice přes Přerov na Brno a pak do Prahy, my v Olomouckém kraji nebudeme mít žádnou stanici. Vybudují se sice sjezdy, ale vlak z Ostravy bude stavět až v Brně. Pro ten kraj je to nevýhodné a bude nás to limitovat,“ říká Michal Ondra, zastupitel města Hranice.
Zatím žádnou paniku. Je to jen projektová příprava
S předstihem téměř třiceti let před plánovaným vybudováním tratí jsou samozřejmě všechny plány pouze předběžné. Nutnost komunikace se samosprávami si uvědomují i dráhy. „Při stávajícím způsobu objednávání veřejné dopravy v České republice je standardní, že jsou plány objednavatelů konzultovány také se samosprávami, což se v tomto případě přirozeně ještě nestalo. Neberte tak, prosím, současné předběžné linkové vedení za bernou minci,“ říká Jan Nevola.
Vlastimil Blaťák