Masarykova uzavřena pro parkování: Kam dáme ta auta, ptá se architekt?

Spuštění ostrého provozu čeká pro auta i tramvaje od července Masarykovu ulici. Kvůli nutné výměně kolejí v opravovaných úsecích došlo nyní také na zákaz parkování v ulici, a stovky aut, která dosud během oprav legálně stála i u nepoužívaných tramvajových ostrůvků, musely pryč.

Zákaz parkování platí na Masarykově od 16. května, dělníci bezprostředně zahájili práce na budování nových zastávek a úpravy celé komunikace. Končí tím provizorní režim, který trval dva roky od chvíle uzavření ulice a zahájení stavby.

Povolení parkovat již v ulici obnoveno nebdue, říká Magistrát

„Od 1. července zde bude opět spuštěn plný provoz a je třeba ulici uklidit, dodělat vodorovné dopravní značení apod. Povolení parkování na Masarykově třídě už tedy obnoveno nebude,“ informoval na facebooku olomoucký Magistrát.

Stovkám obyvatel tak nyní vzniká zásadní problém, kam zaparkovat. Na Masarykově ulici přitom zákaz zastavení dosud nikdy vyznačen nebyl, až na krátký úsek před vrchním soudem. Platilo tu vždy jen obecné ustanovení zákona 361/2000, § 27 (2) „V době od 5.00 do 19.00 hodin je zakázáno stání tam, kde by nezůstal mezi vozidlem a nejbližší tramvajovou kolejnicí volný jízdní pruh široký nejméně 3,5 m.“

Kam se všemi auty? Lidé parkují, kde se dá

„V době výstavby mostu vznikla na Masarykově třídě kapacita pro legální parkování zhruba sta automobilů, což nadále nebude možné. Stejný počet – tedy zhruba sto parkovacích míst – byl před realizací protipovodňových opatření na ulicích Nábřeží a Blahoslavova. Nemám informace, jaké kapacity parkování budou v těchto ulicích po realizaci protipovodňových opatření, ale podle vizualizací dojde ke snížení na cca polovinu, bilance tedy je minus cca 50 stání,“ říká k aktuálnímu problému s parkováním v lokalitě architekt Petr Daněk (STAN).

Ve skutečnosti může být ještě hůř – aktuálně je totiž navíc zjednosměrněna třída Kpt. Nálepky, kde je díky tomu navýšena kapacita o dalších padesát stání. „Předpokládám, že ulice bude znovu zobousměrněna. Pokud by zjednosměrněna zůstala, tak celková bilance parkovacích míst před a po realizaci protipovodňových opatření je zhruba vyrovnaná,“ říká Daněk.

Další asi tři desítky míst vznikly nasypáním štěrku na zelené pásy v ulicích Charkovská a Na Bystřičce. „Mělo jít o dočasné řešení. V době provádění protipovodňový h opatření tedy podle mě bylo v celé lokalitě o několik desítek parkovacích míst více, než před zahájením. Obecný problém je, že během těch několika let mnoho desítek aut v této lokalitě přibylo. Další zvýšení parkovacích kapacit by tak nyní muselo být na úkor zeleně,“ uzavírá Petr Daněk.

Mírné zlepšení by podle jeho slov mohla přinést parkovací politika a vytvoření zóny C, kdy velmi levné parkovací karty dostanou pouze obyvatelé s trvalým bydlištěm, pro ostatní by bylo parkování zpoplatněno.

-vb-