„Velkou roli hraje, a hlavně ještě bude hrát, umělá inteligence jako například chatboti, zákazníci totiž požadují okamžitou interakci a způsob komunikace, který co nejvíce připomíná člověka, ovšem člověka dobře naladěného, dobře informovaného a s nekonečnou trpělivostí,“ vysvětluje Roman Štěpánek z marketingové agentury RPSC Ideas.
Během pandemie se do sféry online nepřesunuly jen tak často zmiňované nákupy, ale i řada služeb jako jsou konzultace či výuka a školení. Ty se zatím ve formě online dost drží, dlužno ale dodat, že plné rozvolnění se vším všudy jsme ještě prakticky nezažili a je tedy na závěry poměrně brzy. U nakupování se pak klienti ochotněji vraceli do obchodů s potravinami než do těch s oblečením.
Řada předpovědí, se kterými jsme se setkávali během pandemie, nebyla ale ve skutečnosti žádnými novinkami, nástup digitalizace, online nakupování, využití umělé inteligence i způsob komunikace přibližující se běžné lidské interakci, to všechno jsou věci, které jsme očekávali už před lock downem. Ten tak zafungoval spíše jako jakýsi akcelerátor a bylo by tak pouze logické, že to, co bylo předpovídáno v rámci přirozeného vývoje a urychlilo se během pandemie, to s námi asi zůstane. Ale pokud nás situace poslední doby něco naučila, tak počítat s proměnlivostí. Doba, kdy bylo možné udělat roční plán a prostě se ho jen držet je pryč. „Čím dál tím důležitější bude sbírat data, analyzovat je a přizpůsobovat se situaci,“ potvrzuje Štěpánek.
Michaela Zormanová