Nájemné od uzavření nájemní smlouvy v roce 2006 mezi VaK a MoVo do poloviny letošního roku činilo celkem 1,698 miliardy korun. Tyto prostředky byly poté vloženy do oprav a obnovy vodohospodářské infrastruktury vlastněné společností VaK.
K jednání o převzetí infrastruktury byli přizváni i odborníci a znalci
„Provozní smlouva mezi VaK a MoVo končí přibližně za pět let. Po ukončení smluvního vztahu, pokud nebude dohodnuto jinak, přejde povinnost provozování vodárenské infrastruktury na VaK. K plynulému přechodu je potřeba zajistit technické, logistické a personální podmínky, definovat a vytvořit řídící IT systémy provozu v souladu s legislativou,“ říká Miloš Sklenka, předseda představenstva společnosti Vodovody a kanalizace Prostějov.
Představenstvo společnosti VaK a vedení města Prostějov si uvědomují důležitost a odpovědnost za tento proces. Vnímají požadavky občanů a postupují transparentní cestou.
Z tohoto důvodu dochází k řešení problematiky převzetí provozování vodárenské infrastruktury v dostatečném časovém předstihu, tak, aby byly maximálně eliminovány případné negativní dopady pozdějšího jednání. Vzhledem k tomu, že se jedná o zajištění provozování vodárenské infrastruktury nejen pro Prostějov, ale i pro region Prostějovsko, byli ke spolupráci na nalezení optimálního řešení přizváni konzultanti pro oblast ekonomického, právního a znaleckého poradenství. Jedná se o subjekty ČSOB Advisory, a.s., HKR advokátní kancelář, s.r.o. a NSG Morison znalecký ústav, s.r.o.
„Byla ustavena pracovní – expertní skupina, složená ze zástupců koalice i opozice Zastupitelstva Města Prostějova, která průběžně posuzuje záměr na převzetí provozování vodárenské infrastruktury zpět od MoVo,“ říká Sklenka.
Jednání jsou podle jeho slov náročnější a složitější, než se na počátku tohoto procesu před třemi roky jevilo. Došlo i ke krátkému pozastavení jednání s cílem vyjasnění pozic. „V současné době jednání pokračují. Na pokračování jednání se jednoznačně shodla pracovní skupina. Nezastíráme, že VaK i MoVo mají vlastní pohled na řešení. Je však nutné nalézt kompromis,“ uvádí.
Prozatím neexistuje plná shoda v oblasti převzetí počtu zaměstnanců, strojového vybavení, IT tj. software, laboratoří apod. Velmi důležitou roli v tomto vyjednávání hraje časový faktor. Proto je nutné jednat s dostatečným předstihem, abychom se neocitli v nepřijatelné situaci, např. vlivem zahájení jednání rok před ukončením smlouvy.
V případě, že by nedošlo k dohodě, musela by se realizovat tzv. varianta „zelená louka“. Znamenalo by to zajistit veškeré podmínky pro provozování výhradně vlastními silami, což se v současné době jeví jako nejdražší možné řešení s předpokládanými náklady ve výši cca. 150 mil. Kč s ohledem na náklady na zaměstnance, stroje, auta osobní a nákladní, nakladače, vlečky, cisterny, laboratoře, licence a poplatky.
Tisková zpráva