Kdysi klidné předměstí Prostějova se postupně během let změnilo v zónu s vysokou intenzitou dopravy, parkovací místa hledají místní obyvatelé během pracovní doby firmy Kentaur saddlery nejen na návsi, ale i v jejím okolí velmi těžko.
„Na počátku problému stojí, jak jinak, prostějovský stavební úřad. Ten se jako první ve prospěch firmy Kentaur snažil zamést pod koberec, že firma nemá vybudovaný minimální počet parkovacích stání v rámci svých pozemků, které musela splnit, aby mohla postavit a užívat výrobní a administrativně-obchodní budovu. Stejně tak podlimitní stav parkovacích stání ve prospěch podnikatele Kuby zametl pod koberec i i delegovaný stavební úřad olomouckého magistrátu. Je zcela evidentní, že se to olomoucký magistrát snaží za každou cenu zamést pod koberec hlavně pro to, aby vůči podnikateli Kubovi nemusel nic řešit, protože mu vše tolerují. A krajský úřad toto záměrné přehlížení kryje!“ říká místní obyvatel Jiří Zakopal.
Celkem se mělo jednat o deset parkovacích stání pro výrobní halu a další čtyři pro administrativně-obchodní budovu této firmy. Úředníci ale zřejmě nedokáží sečíst 10+4 ani na krajském úřadě, jelikož dnes se na parkovišti uvnitř areálu této firmy nachází maximálně osm parkovacích stání a to ještě některá z nich jsou dále zabrána deseti menšími kovovými kontejnery. Veškeré auta zaměstnanců firmy a jejich zákazníků jsou tak vytlačena do veřejného prostoru na domamyslickou náves a jejího okolí na úkor jedné firmy, která v rozporu se stavebními a kolaudačními povoleními jejich staveb si svévolně zredukovala nezbytný minimální počet stání na svém pozemku.
Kolik je deset plus čtyři? Podle tří úřadů je to nyní nově osm
Věc totiž posléze řešil delegovaný olomoucký stavební úřad, tak jako všechny ostatní případy spojené s firmou Kentaur a jejím vlastníkem Petrem Kubou. Věcí se podle redakčního zjištění nejdříve zabýval referent Jan Mierva, který dne 11. prosince 2023 vydal sdělení, ve kterém potvrdil, že firma Kentaur (aby i mohla užívat výše zmíněné stavby) musí mít na svém pozemku parc. č. st. 68 vybudovaných minimálně 14 parkovacích stání.
Bez jakýchkoli výsledků však uběhl rok a řízení následně dostala na starost jiná referentka. Právnička Marie Hlaváčová ve svém sdělení nově přišla na to, že na splnění 10+4 legislativou požadovaných parkovacích míst firmě Kentaur stačí aktuálních 8, které na tomto pozemku nachází.
Případ se pak dostal ke krajskému úřadu, který pouze suše konstatoval, že Magistrát města Olomouce se podnětem na nedostatečné parkovací kapacity zabýval, a to že je prý dostačující. Právnička krajského úřadu Iveta Běhalová se přitom vůbec nezabývala, zdali delegovaný stavební úřad v Olomouci danou záležitost posoudil správně či ne, a to i přestože úřad de facto dospěl k závěru, že 10+4 je 8.
Vlastimil Blaťák