Přejít k obsahu
Hanácké novinkyHanácké novinky
  • Aktuálně
  • Zprávy
  • Kultura
  • Společnost
  • Publicistika
  • Video
  • Podnikání
  • Aktuálně
  • Zprávy
  • Kultura
  • Společnost
  • Publicistika
  • Video
  • Podnikání

K čemu jsou městům vlastně loga? K ničemu, to si jen úředníci vymýšlejí práci a utrácejí naše peníze

Přerov i Prostějov právě aktualizují městské logo. Olomouc má proces už za sebou (za posledních dvacet roků dvakrát). Pokaždé to stojí nějaké peníze, tiskovou zprávu, ne- li slavnostní představení s veselicí u kašny, k čemu ale vlastně.

  • Datum příspěvku 29. května 2025
  • 329
Foto: Caroline Dostál Kotrlová
  • heraldikalogo

Za prvé je těžko k pochopení, proč veřejná správa potřebuje vizuální identitu: nejspíš k dokonalému zajištění služeb hromadné dopravy, čištění kanálů a ku provozu škol, k čemuž je graficky vydařené logo s hlubokými poselstvími a jinotaji šíleného grafika za statisíce korun jistě velmi potřeba.

To vše tím spíše, že města grafickou identitu mají, a to už po staletí, prostřednictvím prosté heraldiky. Je jisté, že její pravidla a jimi svázaná, sympaticky uměřená umělecká kvalita jsou většinovým úředníkům magistrátů zhruba tím, čím je abstinentům nauka o druzích a o kvalitě vína.

Neboť čistota stylu a jednoduchost podání není tím, co by úředníky nadchlo: je nám přece třeba loga takřečeně moderního, ideálně s úsměvem. K čemu je nám pravá nebo levá strana, k čemu barva nebo kov.

Městské znaky se složitě vyvíjely z pečetí. Například ten olomoucký je odvozen od znaku markrabství moravského a v téměř nezměněné podobě se užíval několik set let. Mnoho toho říkal, protože vypovídací hodnota heraldického znaku zařazuje obec kulturně, zeměpisně, historicky.

Pak, za primátora Tesaříka, to naráz přestávalo stačit. Přišlo logo s úsměvem, grafické peklo, a ví jenom zadavatelé a autoři, proč to všechno vlastně. Po pár letech jsme logo za nemalých nákladů redesignovali, ale nedá se už říci, že by k lepšímu.

Oni totiž grafici jako by vůbec nebyli připraveni řešit tuto věc. Domnívají se, že moderní logo lze vytvořit zmodernizováním a zjednodušením heraldických figur, že lze logo zjednobarevnit, zkarikovat a všeobecně shodit, třeba tím, že vlevo vznikne cimbuří (Olomouc), že iniciála získá kýčovitý krucánek (Prostějov), nebo že „typografie bude přívětivá“ (Přerov).

A tak tu máme problémy hned dva: jak grafický nevkus a vulgarizaci vší heraldiky, tak otázku prosté potřebnosti, na kterou zní odpověď jednoznačně Ne.

Kolik to všechno stálo peněz? Přerove, Prostějove? Olomouci?

A bude nám ten paskvil nějak k užitku, kromě dobové výpovědi všem budoucím generacím o nás samých, že jsme jenom obyčejní barbaři?

Vlastimil Blaťák

Související

Sdílet

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)

Nejčtenější

Témata

Ukrajina univerzita palackého Olomouc Sigma Olomouc Kroměříž Šternberk telegraph Prostějov armáda přerov volby 2022 olomoucký kraj jeseníky hc olomouc povodně
  • Kontakt
  • GDPR
  • Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

© Hanácké novinky 2025

Spravovat souhlas

Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.

Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}