Tak přece jen. Kraj nakonec po nátlaku vyhlásil na Hranicku stav nebezpečí, i se zpětnou platností

Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk dnes vyhlásil stav nebezpečí. Opatření platí pro území obce s rozšířenou působností Hranice od pátku 28. března od 12.00 hodin. Důvodem je snazší likvidace škod po únorové havárii vlaku s benzenem. Stalo se tak po medializaci původní nechoty stav nebezpečí vyhlásit a po ostrých vyjádřeních celé opozice.

„Stav nebezpečí je zatím vyhlášen na období třiceti dnů. Není vyloučeno, že ho budeme muset prodloužit. Škody u Hustopečí nad Bečvou, kde k havárii došlo, jsou totiž tak rozsáhlé, že budou likvidovány několik let,“ řekl hejtman Okleštěk.

Vláda stav nebezpečí ve čtvrtek hejtmanovi doporučila a pověřila Ministerstvo financí zajistit financování krizových opatření z vládní rozpočtové rezervy

Vláda Petra Fialy přijala ve čtvrtek 27. března 2025 v souvislosti s únorovou havárií nákladního vlaku v obci Hustopeče nad Bečvou per rollam usnesení, které doporučuje hejtmanovi Olomouckého kraje vyhlásit stav nebezpečí. Místo se totiž potýká s problémy spojenými s únikem benzenu do půdy i podzemních vod.

Vláda vzala na vědomí informaci o mimořádně závažné havárii nákladního vlaku, ke které došlo v únoru 2025 v obci Hustopeče nad Bečvou a při níž uniklo značné množství benzenu do životního prostředí. Vzniklo tím závažné riziko pro zdraví obyvatelstva, životní prostředí a vodní zdroje, s dlouhodobými následky na ekosystém a infrastrukturu.

Usnesení zároveň vzhledem k rozsahu a závažnosti dopadů havárie doporučuje hejtmanovi Olomouckého kraje vyhlásit v zasažené lokalitě stav nebezpečí podle zákona o krizovém řízení. Důvodem je, aby potřebné sanační práce mohly postupovat co nejrychleji.

„Klíčová opatření povede Krizový štáb MŽP a Česká inspekce životního prostředí. Důležité je zastavit šíření kontaminace benzenem, obnovit infrastrukturu a zajistit hygienická opatření ke snížení zdravotních rizik. V zasažené lokalitě je nutné jednat v řádu hodin, ne dnů. Jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí na místě pracují tak rychle, jak je to z hlediska bezpečnosti možné. Velmi si vážím jejich nasazení a taktéž děkuji ministrům a ministryni za rychlou reakci a důraz na řešení této mimořádně závažné situace,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík.

Ministerstva životního prostředí, dopravy, zdravotnictví a zemědělství ve spolupráci s ministerstvem vnitra, Hasičským záchranným sborem a Olomouckým krajem připraví jednotlivá krizová opatření a po vyhlášení stavu nebezpečí v dané oblasti budou koordinovat jejich realizaci. Vláda také pověřila Ministerstvo financí zajistit financování těchto krizových opatření uvolněním prostředků z vládní rozpočtové rezervy.

Mezi krizová opatření patří vymezení a uzavření kontaminované oblasti, likvidace havárie a opatření proti šíření kontaminace podzemních vod, včetně odběru vzorků a hydrogeologických průzkumných prací. Dále realizace a financování opatření pro omezení ohrožení životního prostředí a ochranu podzemních vod, obnovu železniční dopravy, také pro ochranu zemědělského půdního fondu a rybářského hospodářství. Mezi další opatření patří například snižování zdravotních rizik, omezování následků havárie, bezodkladné provádění stavebních prací, terénních úprav či odstraňování staveb nebo porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení – úpravy infrastruktury, výstavba dočasné infrastruktury, úpravy okolních pozemků.

Okleštěk se stavem nebezpečí otálel s odkazem na financování likvidace škod

O vyhlášení stavu nebezpečí tak rozhodla v pátek dopoledne Bezpečnostní rada Olomouckého kraje. Reagovala tak na čtvrteční usnesení Vlády České republiky, kterým stát deklaruje svůj zájem na koordinaci a realizaci krizových opatření, a především zajištění jejich financování.

„Jsem rád, že se mi po několika dnech intenzivní komunikace se zástupci vlády podařilo vyjednat takové podmínky, na jejichž základě jsem dnes mohl s čistým svědomím stav nebezpečí vyhlásit. Olomoucký kraj se dosud nevzpamatoval z povodní, které nás postihly v září minulého roku. Stav nebezpečí bez podpory státu by znamenal další asi miliardu korun, kterou bychom museli najít v krajském rozpočtu na likvidaci škod u Hustopečí,“ doplnil Ladislav Okleštěk.

Vlak, který převážel benzen, vykolejil u Hustopečí nad Bečvou 28. února. Patnáct cisteren shořelo. U požáru zasahovalo třicet osm jednotek hasičů ze čtyř krajů.

V současné době probíhají na místě sanační práce. Na ty po celou dobu dohlíží i specialisté z České inspekce životního prostředí.

Vlastimil Blaťák