Dopravní podnik města Olomouce avizoval zdražení jízdenek na MHD. Jak vnímají tento krok Zelení?
Považujeme tento krok za nedomyšlený a nevhodně načasovaný. Zdražit jízdné v době, kdy ohrožuje řadu lidí sociální a existenční nejistota, je krajně problematické. Určitě je důležité, že se nezdraží celoroční permanentky, které využívají především pracující, žáci a studenti. Nicméně samotné základní jízdné v hodnotě 25 korun je na horní hranici škály cen jízdného v krajských městech vzhledem k velikosti. Vstřícným řešením by bylo například vytvořit levnější jízdenky na kratší dobu. Například Ostrava nabízí jízdenku na 10 minut. Olomouc je poměrně kompaktní město a bylo by možné zdražení kompenzovat tímto krokem.
Dostane zákazník alias cestující za více peněz lepší službu?
Zdražení je pochopitelné vzhledem k rostoucím nákladům, zdražování by však mělo znamenat také zkvalitnění služeb a lepší plánování kapacit tak, aby se MHD stala preferovanou variantou. Přeplněné autobusy na Svatý Kopeček nebo jeden vůz tramvaje v neděli, kdy do Olomouce hromadně přijíždějí studenti, to je přece ostuda. Zelení vnímáme jako problematický zejména sociální a environmentální aspekt zdražení. Zdražováním jízdného se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými a doplatí na něj zejména nízkopříjmové rodiny a občané.
Bude zdražená MHD nutit lidi dopravovat se městem jinak?
Ano. Zdražování také znamená, že bude opět více lidí hledat řešení ve využívání automobilů, což je v přímém rozporu s deklarovaným zájmem města podporovat udržitelné formy dopravy. Mohlo by to samozřejmě vést i k častějšímu využívání kol, pro ty je však v Olomouci stále velmi chabá infrastruktura. Místo ní ale město zcela nehospodárně staví u Flory parkovací dům, kde cena jednoho parkovacího místa vyjde na jeden a půl milionu. Celkové náklady jsou 190 milionů, a z toho by se dala vybudovat kompletní páteřní síť cyklotras ve městě.
Jako Zelení dlouhodobě hovoříte o MHD zdarma. Je čas tuto debatu opět otevřít?
Určitě. Je totiž alarmující, že se zdražuje jízdné místo toho, aby se třeba jen začala vést diskuse právě o možnost zavedení MHD zdarma. Tuto formu zmírnění dopadů klimatické krize a snížení emisí volí dnes již řada evropským měst, stejně jako několik měst českých a moravských, například Frýdek-Místek. Vyzýváme vedení DPMO a radu města, aby jasně deklarovali zájem konkrétní kroky vedoucí k podpoře bezemisních a udržitelných forem dopravy.
Vlastimil Blaťák