Takhle staví vojáci most po povodni. Za osm hodin bylo v Bělé hotovo, další obce na ně čekají

Ve středu 2. října odpoledne v obci Bělá pod Pradědem vojáci ze 152. ženijního praporu dostavěli, otestovali a předali první mostní provizorium. Mostní konstrukci stavělo 30 ženistů s 15 kusy těžké techniky od úterý.

„Přípravné práce trvaly šest hodin čistého času a samotná stavba mostní soupravy zabrala osm hodin,“ komentoval stavbu v Bělé velitel mostního odřadu kapitán Tomáš Herka. Nové mostní provizorium vojáci podrobili zátěžové zkoušce s předepsanou technikou, v tomto případě šlo o autojeřáb Tatra AD20. „Několikrát jsme přes něj přejížděli a prudce zastavovali a zároveň sledovali označená místa, jak reagují. Protokol o testu zpracoval kolega specialista z katedry ženijních technologií Univerzity obrany a předal statikovi. Ten zátěžovou zkoušku posoudil a vystavil protokol o prvotní prohlídce mostu,“ popisuje kapitán Herka zákonný postup. Po dokončení mostu vojáci předali s předávacím protokolem mostní provizorium zpět Správě státních hmotných rezerv. Ta sestavený most zkontrolovala a poté předala starostovi na zápůjčku na příští tři roky.

Příprava zabere nejvíce času

Stavební tým přejel z Bechyně do Jeseníku, kde má dočasné zázemí, v pondělí a cestou na Moravu v Soběslavi vyzvednul mostní konstrukci ve skladu Správy státních hmotných rezerv. Zahájení stavby předcházela prohlídka prostoru a stavu přilehlé komunikace a obou břehů. Geodeti pak prostor zaměřili a pomocí dronu zpracovali 3D model místa, do nějž pak tým ženijních specialistů zapracoval projekt, který schválil starosta obce a správce komunikace. Celý proces, stejně jako zajištění stavební připravenosti, tak není vůbec jednoduchý. Obec musí souhlasit s projektem a jeho finančním plánem a dále stavebními pracemi, které je nutné vykonat před nájezdem vojenské techniky s mostem.

Kde budou stavět dál?

Vojáci v Bělé pod Pradědem ženijní práce skončili. Ještě včera sbalili těžkou techniku a vybavení a vrátili se do Jeseníku, kde budou čekat na další pokyny. Ženisté si další mostní provizoria dovezou ze skladu SSRH Doloplazy na Vyškovsku. Už teď ví, že jejich další stavba bude ve Velké Kraši, kde potřebují přemostění, které unese i těžkou zemědělskou techniku.

„U ostatních mostů, které máme připravené ke stavbě, musíme koordinovat uzavírky na hlavním tahu do Polska na silnici 1/60. To bude mít vliv i na pořadí staveb,“ vysvětluje plukovník v. z. Pavel Maňas, ženijní specialista z Univerzity obrany, který má na starost obhlídky míst a projektovou dokumentaci mostních provizorií.

Ženijní schopnost ve prospěch IZS a NATO

15. ženijní pluk Bechyně byl od 13. září v pohotovosti a od 16. září byly postupně jeho prvky a těžká technika nasazována v Olomouci a pak v Jeseníku, odkud nyní ženisté v povodněmi postiženém regionu působí. V místě je aktuálně nasazeno přes 200 ženistů s téměř 75 kusy těžké ženijní techniky.

Ženisté cvičí stavby mostních provizorií pravidelně ve spolupráci se Správou státních hmotných rezerv a Ministerstvem dopravy. Ve výcvikovém středisku Ministerstva dopravy v Kojetíně Armáda ČR spoluorganizuje a sama cvičí své specialisty každoročně. „Udržujeme si tak schopnost hostitelské země (Host Nation Support) stavět logistické mosty, kterou deklarujeme jak Alianci, tak i IZS. Pro NATO deklarujeme dvě ženijní jednotky, které mohou kdekoliv stavět mosty. Pro IZS zase máme připravené odřady s těžkou ženijní technikou, které jsou primárně učeny k zemním úpravám. S ohledem na situaci, jako je například tato, související s následky povodně, nebo i dříve tornáda, jsme schopni pomoci stavbou mostních konstrukcí, které skladuje SSHR,“ vysvětluje velitel 15. ženijního pluku plukovník Martin Kavalír.

Magdaléna Dvořáková