Pohádka o kohoutkovi a slepičce: Dopátrat se, kdo a hlavně proč vymyslel objížďku Chválkovic, vlastně nelze

Už měsíc drtí obyvatele nejen Chválkovic, ale i Droždína nebo Tovéře objízdná trasa Chválkovické ulice, která je v rekonstrukci. Proč není jako objížďka otevřená ulice Na Zákopě, proč je doprava vedena přes okolní obce s nevyhovujícími komunikacemi a kdo za to vlastně může, vlastně ani není možné vypátrat.

Instituce hážou zodpovědnost jedna na druhou a odhalit, jak k rozhodnutí o objízdné trase došlo, se ukazuje jako zhola nemožné. Zainteresovanými institucemi jsou olomoucký magistrát, krajský úřad , Ředitelství silnic a dálnic a realizační společnost Strabag, která se při bližším zkoumání jeví jako rozhodující prvek celého procesu, na zaslané dotazy ale jejich tiskový odbor nereaguje.

Pohádka o kohoutkovi a slepičce. Ulice Na Zákopě bude otevřena. Anebo vlastně ne…

Když Olomoučané a zejména obyvatelé čtvrti Chválkovice koncem srpna zjistili, že se na dlouhé tři měsíce uzavře frekventovaná Chválkovická ulice, začali celou věc ihned velmi živě diskutovat. V tu chvíli byl jednotícím prvkem diskusí ještě dotaz, proč vůbec Chválkovickou rekonstruovat, když je zde asfalt zcela v pořádku a nejeví žádné známky opotřebení.

Jakmile ale byla ulice začátkem září skutečně z jednoho směru zcela uzavřena, objevil se problém ještě vážnější: nečekaně a na poslední chvíli oboustranně zavřená ulice Na Zákopě, která během poslední rekonstrukce v roce 2013 plnila roli přirozené objížďky. Veškerá doprava tak byla vykázána na dlouhou objízdnou trasu po okolních vesnicích, což působí dopravní kolaps a trpí zejména firmy, které ani o rekonstrukci, ani o uzavření ulice Na Zákopě do poslední chvíli nevěděly.

Strabag nejprve potvrdil, že ulice Na Zákopě bude otevřena. Potom ale nebyla

Firmy, sídlící v areálu IN Park v Železniční ulici, se začaly o celou věc okamžitě zajímat, šlo jim o živobytí.

Výsledkem jejich dlouhého dotazování byla písemná zpráva stavbyvedoucího společnosti Strabag, zhotovitele stavby, že „ve dnech 9.9. až 6. 10.2024 bude realizována oprava vozovky ul. Chválkovická po polovinách a to od kř. „Park Bělidla“ po kř. Kubatova. Ulice Na Zákopě bude zprovozněna v období (9.9. až 6.10.2024 ) pro osobní vozidla obousměrně,“ stojí v e-mailu pana stavbyvedoucího, který má redakce k dispozici.

S tím také všichni počítali a neměli důvod informaci nevěřit – i během rekonstrukce před jedenácti lety tomu tak bylo. Jenže potom přišlo pondělní ráno 9. září a všichni ve Chválkovicích s údivem zjistili, že na začátku ulice stojí zákazové značky.

Od té doby se jak naše redakce, tak všichni zainteresovaní snaží zjistit, kdo a proč o nečekané uzavírce ulice Na Zákopě rozhodl a vyhnal tak dopravu na nepraktickou objízdnou trasu přes Droždín a Tovéř.

Skutečnost je ale taková, že skrze spleť jednotlivých institucí se prakticky není možné dopátrat zodpovědné osoby.

Nejpravděpodobnější verze: Může za to Strabag

Jistě je ke škodě věci, že mluvčí Strabagu ignorovala redakcí položené dotazy a vůbec na ně neodpověděla. Mohlo to vyjasnit situaci, proč společnost nejprve všem písemně potvrdila, že ulice Na Zákopě otevřena bude, a potom se tak nestalo.

O rekonstrukci rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic a poprvé o ní informovalo na svém webu 5. ledna 2024, čehož si ale zřejmě nikdo nevšiml ani na olomouckém magistrátu – ten o uzavírce poprvé informoval obyvatele Olomouce také až v létě.

„Začátkem roku obdržel odbor dopravy olomouckého magistrátu informaci od Ředitelství silnic a dálnic o dvou plánovaných opravách na území města – Velkomoravská a Chválkovická. V té době šlo ale pouze o sdělení záměru v tomto roce opravy provést, bez termínu a konkrétnějších informací. V červenci se na Krajském úřadě Olomouckého kraje odehrála první schůzka, kde ŘSD nastínilo rozsah prací a společně s krajským úřadem řešili objízdnou trasu. Po této schůzce se informace začaly konkretizovat a když ŘSD sdělilo bližší informace k termínu, průběhu a postupu prací, inicioval Dopravní podnik města Olomouce schůzku se zhotovitelem stavby a odborem dopravy magistrátu, protože tak jak byly práce naplánované, by znemožnily dopravní obsluhu MHD v dané lokalitě. Bylo tedy třeba sladit potřeby stavby, zajištění dopravní obslužnosti MHD a související dopravní omezení na místních komunikacích. Teprve na této schůzce v druhé polovině srpna se opravdu detailně řešily termíny, etapizace postupu stavebních prací a uzavírek a úprava dopravního režimu v celé lokalit,“ odpověděla na náš dotaz mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.

Zásadnější, než role Ředitelsví silnic a dálnic, se ovšem v celém procesu jeví role Strabagu. „Ředitelství Silnic a Dálnic má v rámci řízení o uzavírce formální postavení účastníka řízení, podobně jako statutární město Olomouc a další subjekty. Podobu a režim uzavírky schválil Krajský úřad na základě žádosti zhotovitele – firmy STRABAG,“ informoval redakci mluvčí ŘSD Miroslav Mazal, a poskytl tak zcela jinou informaci, než jmenovaná společnost na začátku září firmám.

Z našeho pohledu investora je uzavírka navržena optimálně z hlediska časového průběhu a vlivu na kvalitu prováděných stavebních prací, což je naše starost a náplň práce, nemusíme však znát detailní situaci jednotlivých občanů a firem, kteří jsou uzavírkou omezeni. Proto byli na jednání přizváni i zástupci města. Správní řízení bylo zahájeno dne 21. srpna, oznámení bylo doručeno celkem 21 subjektům, kteří měli možnost se k uzavírce vyjádřit, a to včetně firem, které přímo sídlí na Chválkovické ulici,“ uvedl Mazal.

Společnost Strabag na redakcí zaslané dotazy neodpověděla.

Mylné informování místních firem ze strany zhotovitele bylo zcela v režii zhotovitelské firmy, tvrdí olomoucký magistrát

Také podle náměstkyně olomouckého primátora Miroslavy Ferancové byly na radnici před zahájením samotných prací řešeny s ohledem na rozsah uzavírky objízdné trasy a další nutná dopravní omezení, včetně nutného zajištění provozu autobusů. „Na základě výše uvedeného byla vydána stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích Krajským úřadem Olomouckého kraje, odborem dopravy a silničního hospodářství dne 6. 9. 2024 a Magistrátem města Olomouce, odborem stavebním, oddělením dopravních a technických staveb a úřadů v dopravě dne 3. 9. 2024,“ uvedla Miroslava Ferancová.

Všechna jednání, která se od druhé poloviny srpna odehrávala mezi odborem dopravy, dopravním podnikem a zhotovitelskou firmou, směřovala ke stejnému řešení, jako bylo 3. září oficiálně vydáno. Mylné informování místních firem ze strany zhotovitele bylo zcela v režii zhotovitelské firmy. O tomto e-mailu nikdo z odboru dopravy ani vedení města nevěděl, tudíž město Olomouc za tyto chybné informace nemůže nést odpovědnost,“ dodala Ferancová.

Její slova potvrzuje i reakce Krajského úřadu. „Žádost podal zhotovitel, tedy firma Strabag,“ potvrdila pro Hanácké novinky mluvčí Olomouckého kraje Alena Minxová.

Víme tedy, kdo rozhodl a na čí žádost. Zbývá odpovědět na otázku, proč.

Proč je zavřená ulice Na Zákopě? Mluvčí se odvolávají na špatný technický stav komunikace. Mezitím ovšem v Droždíně…

Se zavřením ulice Na Zákopě to ale není jenom tak. Jak již bylo uvedeno, během rekonstrukce Chválkovické v roce 2013 byla ulice oboustranně otevřena jako objízdná trasa a místní naprosto nechápou, proč by neměla být otevřena i nyní, třeba se sníženou rychlostí.

Magistrát města Olomouce nyní vysvětluje uzavření ulice třemi faktory: za prvé šířkou komunikace, za provozem autobusů, a konečně za třetí jejím nevyhovujícím stavem.

Pro zajištění obousměrného provozu vozidel MHD a VLD musela být s ohledem na nevyhovující šířku vozovky v ulici Na Zákopě vymístěna parkující vozidla a vozovka byla zobousměrněna pro vozidla MHD a VLD včetně dopravní obsluhy. Dále byly všichni řidiči upozornění na případné kolizní místo v nejužším místě, kde je profil vozovky cca 5 m a je zde nutné dávat si přednost a dbát zvýšené opatrnosti. Dalším podkladem pro rozhodnutí o zobousměrnění vozovky v ulici Na Zákopě pouze pro dopravní obsluhu a autobusy bylo právě sčítání autobusů MHD a VLD. Na základě sčítání musíme konstatovat, že ve špičce projede po vozovce v ulici Na Zákopě 26 autobusů, tzn. že po komunikaci projíždí autobusy zhruba ve dvouminutovém intervalu. V takovém vytížení skutečně není možné pustit do této ulice celý provoz (zaměstnance nebo zákazníky firem sídlících v blízkém okolí, atd.), který běžně proudí po silnici I/46. V neposlední řadě musíme také vždy zohlednit stavebně technický stav vozovky, kdy dle zprávy o stavu povrchu vozovky v ulici Na Zákopě je povrch hodnocen jako nevyhovující,“ uvedla náměstkyně Ferancová na náš dotaz.

Šířka ulice Na Zákopě činí (podle přesného zjištění redakce HN, skutečně jsme byli na místě s pásmem) šest metrů v úseku od železničního přejezdu po křížení s ulicí Železniční, a dokonce sedm metrů v pokračujícím úseku směrem k Selskému náměstí – existenci užšího pětimetrového úseku redakce vyloučit nemůže, neměřili jsme za uzavřeného provozu a není nám k dispozici přesná výkresová dokumentace. Obecně se ale dá říci, že šířka silnice je 6, respektive 7 metrů v jednotlivých úsecích.

Ovšem schválená objízdná trasa přes Bystrovany a Tovéř má zcela totožnou šířku, jako ulice Na Zákopě, pohybuje se mezi šesti a sedmi metry! Objízdná trasa není o nic vhodnější a ani v jednom jediném místě není komunikace širší. O lepším technickém stavu, který by snesl nečekanou nálož přibližně devíti tisíc aut denně včetně kamionů, lze taktéž vážně pochybovat, na což mají námi dotázaní starostové obcí jednoznačný názor.

Starosta Tovéře: Před dvěma lety jsme opravili náves, po jedenácti dnech objížďky máme vyjeté koleje. Silnice je zničená

Celou situací je rozhořčený starosta Tovéře Miroslav Majer. „Před dvěma lety proběhla kolaudace rekonstruované návsi. Po pouhých jedenácti dnech objížďky jsme měli v asfaltu nejeté koleje, můžeme to dělat znovu,“ říká. Podle jeho slov byla šířka komunikace na průtahu obcí před rekonstrukcí osm a půl metru, opravou byla silnice zúžena na šest a půl, je tedy užší, než větší část ulice Na Zákopě. „Kdo to vymyslel a proč? Zničí se komunikace od Bystrovan až po Tovéř,“ říká Majer.

Obec Bystrovany je objížďkou a náporem dopravy postižena méně, než Tovéř, má totiž obchvat. I zde jsou ale problémy. „Díky obchvatu nepociťujeme v obci větší problémy s dopravou, lidé díky bohu nezneužívají průjezd obcí. Máme ale spoustu stížností na hluk, který s sebou nese větší zátěž na železničním nadjezdu. Ten je v dezolátním stavu,“ říká starosta Bystrovan Libor Žižka. „Jedná se o krajskou silnici, nás jako obce se to netýká, ale celý úsek od Bystrovan až po Tovéř bude zralý na rekonstrukci,“ dodává.

Přes veškeré iniciativy občanů a firem nejen z Chválkovic nedošlo ke změně a ulice Na Zákopě se neotevřela. Místní doufají, že živá diskuse o celé věci povede příště zodpovědné úřady k lepší komunikaci směrem navenek a alespoň k dotázání dotčených obyvatel dříve, než se nějaká příští stavba nezmenitelně naplánuje perem úředníka.

Vlastimil Blaťák