Nerecyklovatelné obaly jsou dnes už v Tescu minulostí. Zákazníci vracejí i ramínka, ušetří se stovky tun plastů

Jako významný krok k ochraně životního prostředí vnímá řetězec Tesco i odpovědné zacházení s obaly a zabraňování vzniku zbytečného odpadu. Velký důraz klade na recyklaci, redukci a optimalizaci obalů. „Kde to lze, tam prodáváme výrobky bez obalu. Na druhou stranu musíme pamatovat na to, že obal má většinou ochrannou funkci, zabraňující plýtvání. Již nyní nabízíme obaly produktů našich vlastních značek plně recyklovatelné,“ upozornila generální ředitelka Tesco ČR Katarína Navrátilová.

Tesco rovněž spolupracuje s výrobci na úpravě obalů. I díky malým změnám v jejich designu totiž lze dosáhnout velkých úspor materiálu, a tím zmenšit množství odpadu. Například ztenčením obalu dětských plen privátní značky Fred & Flo o pouhých 10 tisícin milimetru nevznikne za rok 2,2 tuny plastového odpadu.

Ramínka že zachraňují planetu? Ale ano!

Zákazníci také mají možnost neodnést si prodejny ramínko od zakoupeného oblečení. Každé třetí ramínko se tak vrátí do oběhu, přičemž za rok jich je v České republice do oběhu vrátí celých 80 tun.

Řetězec dbá také na úpravu stávajících obalů tak, aby byly buď vícenásobně použitelné, nebo zrecyklovatelné. „Všechny nerecyklovatelné obaly jsme odstranili již v roce 2020,“ říká Navrátilová. Často se přitom jedná i o prostou úpravu stávajícího obalu – například snížit váhu plastového víčka o jeden gram znamená celkový objem okolo 800 kilogramů plastů za rok. „Cíleně snižujeme velikost obalů, jejich tloušťku a rozměr,“ říká.

Lze prodávat okurky bez obalu? Dnes ještě ne

Celospolečenská debata, která se kolem mnohdy zbytečných plastových obalů vede, míří správným směrem. Tesco má ambici prodávat zcela bez obalů produkty jako pečivo, ovoce a zeleninu, výjimky ale dosud existují. Příkladem mohou být okurky, u nichž je obal opodstatněný. „Okurky nejsou produkované v blízké oblasti a dovážejí se. Analýzy ukazují, že bez obalu by během dopravy bylo znehodnocení produktu takové, že je stále vhodné jej tam mít,“ tvrdí Navrátilová.

Dalším krokem k ekologičtějšímu obchodnímu modelu je nabídka zdravějších a udržitelnějších potravin. Do roku 2030 chce řetězec zvýšit prodej zdravých potravin na 53 %. Již nyní Tesco upravilo recepturu téměř 300 výrobků, u kterých došlo ke snížení obsahu soli, cukru či tuku, a naopak ke zvýšení podílu vlákniny. A vytipovalo dalších 350, u kterých to plánuje.

Vlastimil Blaťák