Radnice právě někdy v těchto dnech zřejmě vybírá ředitele, který bude spojeným institucím šéfovat. Filharmonici ale výběrové řízení považují za zcela pokřivené. „Máme informace o tom, že v současné době nějakým způsobem výběrové řízení na nového ředitele asi probíhá, nevíme ale žádné další podrobnosti. Popravdě nás to ani moc nezajímá, protože jsme si už delší dobu prakticky jisti, že jedním z přihlášených bude současný ředitel divadla a manažer sloučení obou institucí David Gerneš, který zároveň v tomto výběrovém řízení vysoce pravděpodobně zvítězí. Koneckonců, proto jsme ani nevyužili nabídky vyslat za filharmonii do komise výběrového řízení pozorovatele“ uvedl Jakub Látal, mluvčí ZO Unie orchestrálních hudebníků MFO.
Filharmonici se vymezují proti Davidu Gernešovi, který podle nich výběrové řízení na ředitele jistě vyhraje
To, jak se filharmonici k výběrovému řízení staví, dokreslují i slova Vojtěcha Pospíšila, předsedy Odborového klubu autonomní filharmonie: „Jako nejpozoruhodnější moment celé této šaškárny nám přijde účast ředitele České filharmonie Davida Marečka v komisi. Obáváme se, že svojí účastí na této olomoucké špíně nijak neposlouží svému dobrému jménu ani dobrému jménu České filharmonie.“
Filharmonici také připomínají, že v rámci jejich boje za záchranu filharmonie poslali už na začátku června otevřený dopis náměstku Tichákovi s prohlášením, které podepsala drtivá většina zaměstnanců filharmonie. V tomto prohlášení, které je přiloženo i s podpisovým archem k jejich tiskové zprávě se ostře vymezují právě proti divadelnímu řediteli Gernešovi, kterého se podle odborářů radnice chystá v rámci výběrového řízení jako staronového šéfa instalovat.
Kolaps procesu slučování?nikdo nenese odpovědnost, říká odborář
Odboráři také uvádějí, že politická reprezentace dala od celého procesu ruce pryč. „Na to, s jakou vervou a nasazením byli politici po celou dobu lodivodem procesu, tak teď to pro ně jakoby úplně skončilo. Laxnost a nulová aktivita zřizovatele je ale problém, protože manažer sloučení svoji agendu absolutně nezvládá“ zlobí se Josef Vláčil, předseda Unie orchestrálních hudebníků MFO a zároveň se ptá: „Kdo má teď tedy za celý proces odpovědnost? Vypadá to, že asi vůbec nikdo!“ A Vojtěch Pospíšil z Odborového klubu autonomní filharmonie jej doplňuje: „Náš právní zástupce už celý měsíc čeká odpověď na poslední dopis, ve kterém manažera sloučení mimo jiné žádáme o poskytnutí organizačního řádu divadla. O nějaké jedné jediné hotové směrnici spojených institucí si můžeme nechat jen zdát. Mimo to jsou administrativa a management filharmonie zavaleny chaotickou změtí požadavků a úkolů, které dohromady nedávají vůbec žádný smysl. Absence koncepční strategie v zadávání a vykonávání jednotlivých úkonů způsobuje, že v podstatě nebylo z velkého množství technických kroků a krůčků, které je potřeba provést při spojování dvou příspěvkových organizací, dokončeno vůbec nic. A ve finále to vypadá, že v rámci zvyšování efektivity a zavádění synergií přejdeme ze svého jednotného moderního digitálního systému a čárových kódů na divadelní systém ručního psaní do umaštěných školních sešitů!“ směje se Pospíšil.
Dotační podvod? Je to lež, ohrazuje se mluvčí Moravského divadla
Odboráři také upozorňují na svá zjištění, že manažer spojení David Gerneš je hlavní postavou dotačního skandálu kolem výstavby nových dílen dekorací spojených s edukačním centrem. „Při dotačním řízení byla porušena pravidla a město bude velmi pravděpodobně s velkou ostudou vracet 40 milionů z evropských dotací. Mimo to je s kauzou spojena řada dalších průšvihů a město projekt nestíhá.“ uvedl Pospíšil. „Doporučujeme si přečíst naše zjištění v dokumentu s názvem Divadelní dílny, které jsme poskytli médiím i zastupitelům města a také doporučujeme přečíst si v té souvislosti čerstvý příspěvek na blogu starosty města Zábřeha,“ doplnil mluvčí Unie orchestrálních hudebníků Jakub Látal.
Proti takovému nařčení se ohrazuje mluvčí Moravské divadla. „Pan ředitel Gerneš se nechce vyjadřovat k probíhajícímu výběrovému řízení. Pokud jde o výše uvedenou informaci ohledně Kreativního centra, je to nepodložená spekulace a lež. Stavba jde podle plánu, jakkoli jsme si vědomi napjatých termínů,“ uvedla pro Hanácké novinky Pavla Dočkalová, mluvčí Moravského divadla.
Filharmonici vyhlašují stávkovou pohotovost, odvety se nebojí
Odboráři považují vyhlášení stávkové pohotovosti za jediný způsob, jak znovu připomenout, že proces slučování nemá žádné konkrétní cíle, je špatně připravený i špatně vedený a nelze jej zodpovědně stihnout. Nadto považují manažera sloučení za zcela zdiskreditovaného. „Jediným řešením je podle nás zastavení všech probíhajících destruktivních procesů a hledání cesty, jak celou situaci narovnat“, uvedl také Látal.
Odvetných kroků ze strany radnice se odboráři neobávají. „Stojí za námi veřejnost odborná i laická. Podpořilo nás na 70 osobností z českého kulturního a občanského života, a některé z nich se následně velmi intenzivně zapojily do naší iniciativy Zachraňte Moravskou filharmonii Olomouc. Na protestní Koncert na Letňáku nás přišlo podpořit přes 3000 občanů. Téměř 6000 lidí podepsalo petici proti slučování. Podporovatelé ze všech společenských vrstev přikládali ruku k dílu, aby nám pomohli v boji proti aroganci moci. Ať už šlo o pomoc s natíráním a stěhováním červených klavírů nebo o domlouvání špičkových sólistů na protestní koncert, či o řadu jiných aktivit, vždy jsme se setkali s přirozenou podporou a ochotou tmelit občanskou společnost. Radnici otevřeně nepodpořil nikdo“ uzavřel Josef Vláčil, předseda Unie orchestrálních hudebníků MFO.
Vlastimil Blaťák