Elektřina už jen z obnovitelných zdrojů a žádné auto nepojede prázdné. Tesco se snaží o udržitelnost

Mimořádný důraz společnost Tesco klade na snížení spotřeby energií a produkci emisí, a to jak na samotných prodejnách, tak i při distribuci zboží. Veškerá elektřina jen z obnovitelných zdrojů a žádné auto nepojede prázdné – dva slogany, ve kterých je shrnut přístup společnosti k udržitelnému rozvoji.

Společnost Tesco je mezi obchodními řetězci lídrem v oblasti udržitelnosti a do roku 2035 chce dosáhnout emisní neutrality. „Udržitelnost jsme začlenili do našich cílů, strategií a obchodních plánů. Zastáváme názor, že žít udržitelně by mělo být dostupné a výhodné pro každého. V rámci Tesco pro planetu chceme jít příkladem a inspirovat naše dodavatele i zákazníky, aby se ve svém každodenním životě mohli rozhodovat s ohledem na životní prostředí,“ uvedla Katarína Navrátilová.

Takzvaná zelená elektřina pochází výhradně z obnovitelných zdrojů. Jedná se o ekologickou elektrickou energii získanou hlavně z vody, slunce, biomasy a větru. V současné době je podíl obnovitelné energie na celkové spotřebě ČR cca 17%, přičemž naprostá většina této energie pochází z různých forem biomasy.

Zcela klíčový je pro Česko rozvoj solární a větrné energetiky, která je dnes celosvětově nejlevnějším zdrojem elektřiny a kromě toho má u nás mnohonásobně větší potenciál, než jaký dosud využíváme. Podpora a rozvoj těchto zdrojů je v současnosti hlavním směrem transformace energetik také v ostatních zemích Evropy a jinde ve světě.

Elektřina pouze z obnoviteloných zdrojů, ekologičtější pece na pečivo, nižší emise z dopravy

Již od roku 2020 používáme pouze elektřinu z obnovitelných zdrojů. Velkou investicí bylo také nahrazení plynových pecí ekologičtějšími elektrickými – ty už jsou na 98 % našich prodejen. A již deset obchodů jsme vybavili tepelnými čerpadly,“ vypočítala Navrátilová.

Úspory energií se řetězec snaží dosáhnout jako levnějším LED osvětlením, tak například způsobem chlazení. „Na všechny chladničky postupně instalujeme dveře,“ říká Navrátilová.

Podobný důraz klade obchodní řetězec i na efektivní pohyb a překládání zboží. Oproti roku 2016 snížil vlastní emise z dopravy o 83 %. Plánuje co nejlepší trasy, a proto žádný z vozů nikdy nejede prázdný.

Vlastimil Blaťák