Anglické výrazy flotsam a jetsam označují předměty plovoucí po vodní hladině či vyplavené na břeh. Zatímco flotsam jsou trosky, které moře vyplavilo po ztroskotání lodi, jetsam označuje předměty, které posádka záměrně vyhodila přes palubu, aby se v nouzi zbavila části nákladu. V širším smyslu může jetsam také odkazovat na jakékoliv zbytečné nebo nepotřebné věci, které byly odloženy nebo vyřazeny. A právě pocity tísně a kulturní vyprázdněnosti jsou ústředními prvky nové výstavy světoznámého britského umělce Jakea Chapmana v olomoucké Telegraph Gallery. Kurátorem je Mark Sanders.
Jake Chapman zpracovává téma budoucnosti bez lidí. Co by na Zemi našel mimozemský antropolog? Jen poházené sutiny. „Podobné představy hrají důležitou roli ve tvorbě Jakea Chapmana, který se v posledních desetiletích nikdy nezdráhal stále znovu klást výzvy našemu pohodlnému způsobu vnímání. V této nejnovější sérii svých děl umělec odkazuje na akceleracionistickou teorii budoucnosti. Akceleracionismus předvídá, že evoluční logika pozdního kapitalismu a integrace technologie s kapitálem nás nakonec dovedou k zániku. Přijde doba nadvlády alternativní inteligence,“ vysvětluje kurátor výstavy Mark Sanders.
Centrální prostor galerie zaujímá trabant, jehož motor startuje pokaždé, když někdo přijde do galerie. Uvnitř se odehrává malé melodrama. Dvě figuríny páchají sebevraždu, donekonečna, navždy a stále znovu. Ozdoben kvantovými diagramy, stojí tento symbol socialistického konzumu mezi přetvořenými plakáty z května roku 1968, bannery se smajlíky, jógou inspirovanými malbami, dřevořezbami novodobých božstev nebo totemovými maskami. Tomu všemu přihlíží zohavený sněhulák.
„Jsou totemické v klamavém smyslu. Jsou pokryty mušličkami kauri, hippie korálky, bezlepkovými těstovinami, různými dřevěnými lžícemi. Lžíce je přitom nejvšednější lidský předmět, jaký kdy byl vymyšlen. Vyřezávání dřeva je pravděpodobně ta nejmasochističtější činnost, které bych se mohl věnovat, ale autentičnost je tu rozdílem mezi pestřenkou a vosou. Tyto sochy jsou pestřenky. Napodobují vosy. Můžete je považovat za upřímné a poctivé, ale jsou bezvýznamné a bez žihadel. Nebo snad ne?“ míní britský umělec Jake Chapman.
Od 90. let minulého století tvořil tandem se svým bratrem Dinosem Chapmanem. Oba jsou podepsáni pod řadou ikonických a provokativních děl, která boří společenské normy. Vytvořili například velké sklolaminátové figuríny deformovaných dětí, parafráze děl Franciska Goyi a Williama Hogartha, série „vylepšených“ akvarelů Adolfa Hitlera nebo velkolepou instalaci Peklo ze zmrzačených figurek vojáčků, které anglický kritik umění Brian Sewell označil za první významné umělecké dílo jednadvacátého století. Od roku 2020 se bratři vydali každý svou autorskou cestou. Už v roce 2013 měli bratři úspěšnou přehlídku v pražské Galerii Rudolfinum. Tehdejší kurátor výstavy Otto Urban bude tentokrát vést komentovanou prohlídku v olomoucké Telegraph Gallery.
Exkluzivní doprovodný program
Exkluzivní součástí doprovodného programu bude pop-up instalace Chapman Brothers v Loftu budovy Telegraph. Bratři Jake a Dinos Chapmanovi vystaví o víkendu 7. a 8. září několik společných děl (v sobotu od 14 do 19 hodin, v neděli od 14 do 18 hodin). Pop-up výstava je určena těm, kdo chtějí proniknout pod povrch zdánlivě šokujících výjevů. Jako součást doprovodného programu se bude v Telegraph Kině promítat 4. září od 18:00 film s názvem Accelerate or Die. Odpovídá na otázky, proč je snazší představit si konec světa než konec kapitalismu.
Nikola Lörinczová