Platíme nepochopením, koho a kam to vůbec volíme, jaký to má celé smysl, co nám volby přinesou. Na probíhající volební kampani se tato historická linka projevuje víc než dost.
Až 33% přisuzují celostátní preference hnutí ANO, v jehož čele stojí Ladislav Okleštěk, stejně jako minule. Osobně se za prvé domnívám, že 33% je nesmysl, hnutí ANO beze sporu volby vyhraje, ale ne takovým rozdílem, a zhruba 28% bude strop. Za druhé a hlavně, nedokážu přečíst volební kampaň, kterou hnutí vede. Prakticky jediný možný koaliční partner, totiž ODS, je v kampani brutálně napadán na skutečné i domnělé hříchy Fialovy vlády, a pokud se ANO rozhodlo izolovat se a snížit si koaliční potenciál ještě výrazněji, než před čtyřmi lety, vykročilo k svému cíli dobře.
S ohledem na dlouhodobou rétoriku ANO by se věc ještě dala „pochopit“, nebýt ovšem toho, že ODS se chová úplně stejně, a její „horká fáze kampaně“ je vůči ANO ještě mnohem útočnější. Jak obě dvě strany chtějí tu koalici po volbách vůbec skládat, když se nyní posílají do horoucích pekel a jeden trumfuje druhého, kdo víc? To chování z obou dvou stran zcela ztrácí logiku, navíc s přihlédnutím k tomu, že bych byl velmi překvapen, kdyby ODS zde v kraji dosáhla devíti procent.
Co z toho plyne? Že pokud se nespojí s ďáblem, koalici zkrátka spolu nesloží. A Okleštěk si o návratu do hejtmanské sesle může nechat jenom zdát. Nemá totiž s kým.
Na liberálním spektru vyčnívá door to door kampaň Spojenců a strašidelná temná barva Pirátů
STAN se stávajícím hejtmanem Suchánkem chce bezesporu vyhrát krajské volby, kampaň je ale občas trochu mdlá a nevýrazná, a jednoznačně je zastíněná svěží a mladou komunikací Spojenců (TOP09, KDU-ČSL, Zelení a nezávislí). Ti vsadili na door to door kampaň a dělají ji doopravdy poctivě, což může přinést nečekaný výsledek.
Pro povolební uspořádání je ale podstatné, že se tyto dva subjekty vnímají jako koaliční partneři nejen stávající, ale i budoucí, a podle toho se i chovají. Neurážejí jeden druhého a deklarují touhu spolupracovat i dál, což je velmi zajímavý a v našich končinách až nevídaný prvek.
Z liberálního tábora pak stojí trochu mimo zvyklost kampaň Pirátů a ProOlomouc. Pro marketéry bude překvapující podprahová informace sdělovaná temnou barvou vizuálních prvků, neobvyklá, černokněžnická a tak trochu zvláštní, jde z ní vlastně strach.
Nejzajímavějším prvkem je komunikace uskupení Hlas pro náš kraj. Ta je sice velmi kritická (což si jako opoziční na všech úrovních může snadno dovolit), současně ale graficky vyzrálá, slogany jsou úderné a krátké, a nabízená řešení vlastně logická a kontruktivní, což může s volebním výsledkem doopravdy pohnout a pokud se Hlas přehoupne přes kýžených pět procent, zamává to s možností stavby koalic a otevře možnosti i zcela nové.
Proč by nás to všechny mělo zajímat – a co vlastně volíme: krajští politici, vždy tak trochu mimo dohled, disponují množstvím přerozdělovaných peněz a mocí ovlivňovat personální obsazení instituicí, které se nás týkají. Aniž bych voliči radil, aniž bych chtěl ovlivňovat něčí úsudek a hlas, prosím o zřetel na fakt, že některé strany, zejména ty populistického a „machistického“ typu mají silně ve zvyku chápat svoje zvolení jen jako bianco dekret k moci, a a chci před nimi varovat.
Vlastimil Blaťák