Chomoutov: Podle úřadů stojí areál firmy načerno, kamiony ale dál projíždějí obytnou zónou

Složitá situace v Chomoutově se zauzluje. Obyvatelé ulice Hrachoviska dál upozorňují na očekávaný nárůst dopravy v souvislosti se záměrem majitele společnosti Moravská výrobní o rozšíření výrobních kapacit. Podle obyvatel jde komise městské části podnikateli na ruku, podle stanoviska olomouckého stavebního úřadu ale už stávající výrobní areál stojí v lokalitě načerno, bez stavebního povolení.

Lidé z Chomoutova se bouří proti očekávanému nárůstu dopravy těžkými nákladními vozy, který je podle nich neúnosný už nyní. Úzká silnice prochází obytnou zónou, a mezi hrajícími si dětmi a maminkami s kočárky se denně proplétá až desítky těžkých nákladních aut. Jediná přístupová cesta k areálu firmy totiž vede těsně kolem rodinných domů a dále mezi dvěma dětskými hřišti, kolem jediné klidové zóny v obci. Cesta má v místě šířku zhruba čtyři a půl metru, kvůli zástavbě ji rozšířit nelze.

Straní komise městské části investorovi?

Nespokojení obyvatelé se nedávno dostavili na veřejnou schůzi komise městské části Chomoutov, která podle některých z nich nenápadně umetá podnikatelskému záměru cestičku. „Každý podnikatel chce rozšířit svůj podnikatelský záměr. Já dodávám – ale ne na úkor spoluobčanů a bydlení! Problém je také v tom, že cesta pro nákladní auta, která budou jezdit do této firmy, povede mezi dětským hřištěm a parčíkem – tedy to bude naprosto nebezpečné místo pro děti a co se týká oddychové zóny. O té se takto hovořit nedá už ani dnes. Proč se tak vehementně bijete za rozšíření betonárky když obec jako taková z toho nebude nic mít?,“ ptá se obyvatelka ulice Hrachoviska Hana Dostálová.

Její slova potvrzuje i další z obyvatelek, Zuzana Denková. „Byla jsem na schůzi KMČ Chomoutov, ale přístup a chování některých jeho členů mě nepřesvědčily, že je rozšíření výrobní kapacity zajímá a spíš mi připadá, že jsou na straně investora,“ uvedla.

Otázka možné zaujatosti komise městské části je ovšem legitimně na stole. Podle informací Hanáckých novinek měl majitel výrobního areálu pan Švarc dodat komisi na její červnové zasedání projektovou dokumentaci k rozšíření areálu, ta ale podle zápisu jednání komise ze dne 3. června nakonec vůbec řešena nebyla. Bod jednání je v zápise uzavřen pouze tak, že „z výše uvedeného neshledáváme žádné zásadní skutečnosti, které by bránili přesunu skladovacího centra sypkých hmot s dopady na bydlení obyvatel Chomoutova. Konečné rozhodnutí o realizaci tohoto projektu je v kompetenci Rady města,“  včetně pravopisné chyby.

Občanům Chomoutova šalamounská formulace komise nestačila, a na následující, červencové zasedání komise tedy dorazili osobně.

Cesta pro těžké nákladní vozy, nebo obytná zóna?

Sporná silnice, po které už nyní jezdí denně ke dvacítce nákladních aut, má v nejužším místě šířku jen něco přes 4 metry. Při běžné šířce nákladního vozidla cca 2,6 metru je jasné, že v zatáčce těsně kolem rodinných domů mnoho místa nezbývá.

Podle mého názoru bylo do lokality nevhodně umístěno v padesátých letech minulého století zemědělské družstvo s jediným přístupem po ulici Hrachoviska. Již tehdy stály v ulici rodinné domy, avšak výstavba chodníků nikdy neproběhla. Smíšený pohyb chodců, cyklistů a automobilů ve vozovce je v podobné lokalitě možný a dokonce i vhodný. Stačí v ulici vyznačit například obytnou zónu a umístit zpomalovací a bezpečnostní prvky. Tahle forma řešení by ale byla problematická, pokud by měly v ulici pravidelně jezdit desítky těžkých nákladních vozidel se stavebním materiálem. Taková doprava může být pro místní obyvatele značně nepříjemná z důvodu obtěžování hlukem, prachem a emisemi. Další otázkou je, zda je místní komunikace dostatečně únosná, aby po ní pravidelná těžká nákladní doprava mohla jezdit a nebyly nutné časté opravy,“ uvádí k věci dopravní expert Petr Daněk.

Nikdo se také až dosud nezabýval únosností cesty. Historicky se to dá pochopit, v kontextu schvalování záměru investora a petice nespokojených občanů už ale nikoli. Únosnost cesty lze ale ověřit jen sondou, zhruba dva metry hlubokou jámou, která ukáže, zda je současné podloží dostatečné na takový provoz těžkých aut.

Zůstává otázkou, kam všechna ta auta vlastně jezdí. Podle posledních zjištění totiž ani stávající areál firmy nemá pro výrobu litých potěrů platné stavební povolení a stávající sila s materiálem stojí v místě načerno.

Areál nemá stavební povolení, potvrdil stavební úřad

Na konci června navštívili občané úřad územního plánování a konzultovali zde záměr investora s ing. Janem Berkou. „Všimli jsme si při konzultaci rozporu v tom, jak o věci hovoří investor s občany v lokalitě, kde mluví o přesunu výroby z jedné strany areálu na druhou, a na magistrátu, kde prezentuje záměr jako novostavbu,“ popisuje průběh jednání Zbyněk Musil z Chomoutova. „To nás přivedlo na myšlenku, že současný stav v areálu asi nebude v pořádku. Požádali jsme proto stavební úřad o zpřístupnění veškeré dosud schválené stavební dokumentace pro stávající areál výrobce litých potěrů,“ pokračuje. Úřad občanům minulý týden potvrdil, že zde neeviduje jiné stavby než stolárnu, kanceláře, ubytovnu pro zaměstnance firmy a solární panely.

V minulém týdnu pak Chomoutovan Jan Mikulka na základě pochybnosti o legálnosti výroby podal podnět na stavební úřad k prošetření a případnému odstranění černé stavby. „Nenapadlo by mne, že tady může firma sedm let vydělávat nedovoleně, ohrožovat nás občany průjezdem těžkých vozů, a zároveň její bývalý zástupce, pan Jaroslav Švarc, v tu stejnou dobu občany zastupoval několik let na KMČ,“  kroutí hlavou nad vývojem situace Zuzana Denková z Hrachovisek.

Vlastimil Blaťák