O problému, který sužuje Chomoutov, jsme psali před několika dny ZDE. Místní obyvatelé v Olomouci-Chomoutově se postavili proti kontroverznímu záměru rozšíření průmyslového areálu. Plánované zvýšení výrobní kapacity by podle nich přineslo značné problémy, zejména kvůli nadměrné dopravě těžkých betonářských vozů v rezidenční oblasti.
Klíčové problémy, které občané vznesli, poukazují především na zvýšenou výrobní kapacitu a tedy i dopravu v rezidenční čtvrti. „Plán na navýšení kapacity výroby ze dvou na čtyři sila může vést k až trojnásobnému zvýšení provozu těžkých vozidel, jelikož stávající dvě sila, která využívá ve vedlejším prostoru, ve svém záměru neruší. Investor neposkytl žádné záruky na snížení obslužné dopravy,“ uvedl za nespokojené občany Jan Mikulka.
byla Kandidátka aktivistického hnutí vyřazena za aktivismus?
V celé kauze se angažovala také Lenka Introvič, jinak registrovaná příznivkyně hnutí ProOlomouc. Za toto hnutí také kandidovala ze 44. pozice v krajských volbách. Z kandidátní listiny byla ale nyní vyřazena. „Jako důvod stažení mi Tomáš Pejpek uvedl občanský aktivismus. Nechápu to, je to absurdní. Petice je zcela legální nástroj jak upozornit na problém,“ popisuje Lenka Introvič.
Samo hnutí ProOlomouc říká na své úvodní stránce webu, že „spojuje experty, aktivisty a občany, kteří chtějí lépe fungující město.“ Nyní ale aktivismus vadil.
Pravda může být jinde: Firma, proti které petice vznikla, je sponzorem hnutí Proolomouc
Redakci Hanáckých novinek se ale podařilo vypátrat, že protest občanů Chomoutova proti kontroverznímu záměru rozšíření areálu společnosti Moravská výrobní – Lité potěry / Švarc Holding Group s.r.o. může být tím skutečným, nikoli zástupným (přílišný aktivismus) důvodem, proč byla kandidátka tiše odstraněna.
Majitel společnosti totiž figuruje mezi sponzory hnutí ProOlomouc, což je patrné z transparentního účtu. Podnikatel podpořil hnutí v březnu 2023 částkou deset tisíc korun.
Zástupkyně petentů a stažená kandidátka Lenka Introvič rozeslala médiím v pátek 26. července informaci, podle které v této věci přímo oslovila radního Tomáše Pejpka jako svého stranického kolegu a lídra hnutí ProOlomouc již 6. května.
Jaký je skutečný důvod?
„Zjišťovala jsem, zda Tomáš Pejpek o záměru investora ví a ptala se, jak mohou občané Chomoutova vstoupit do řízení se svými potřebami. Tomáš Pejpek mi potvrdil, že o záměru ví, ale nenabídl pro občany žádné řešení. Upozornil mne nicméně, že investor je sponzorem hnutí,“ sdělila redakci Lenka Introvič.
Tomáš Pejpek na náš dotaz, jak došlo k vyřazení Lenky Introvič z kandidátky potvrdil, že v souvislosti s chomoutovskou kauzou. „Ano, v souvislosti se způsobem řešení objektivního problému,“ uvedl stručně Tomáš Pejpek.
Odpověď na dotazy občanů – zasláno Tomášem Pejpkem redakci, doplňujeme text o kopii dokumentu
Vážený pane/paní,
v současné době se na členy rady města Olomouce obrací písemně občané z Chomoutova kvůli záměru přesunu míchacího centra společnosti Moravská výrobní a.s. působící v Chomoutově. Záměr investora je pisateli dopisů a mailů interpretován jako navýšení výrobních kapacit společnosti, se kterým občané nesouhlasí především kvůli parametrům dopravního přístupu do výrobního areálu po ul. Hrachoviska.
Stručné shrnutí
Dne 20. 5. 2024 obdržel primátor města Mgr. Miroslav Žbánek, MPA, petici ve věci „za zvýšení bezpečnosti silničního provozu v místní části Chomoutov – Hrachoviska“ Petice byla podepsána 101 občany bydlícími zejména v Olomouci – Chomoutově v ul. Hrachoviska a Dalimilova. Petici vyvolal záměr společnosti ŠVARC HOLDING s.r.o. v areálu firmy. Petici podala paní Mgr. Lenka Introvič. Požadavkem petentů je: „Žádáme Statutární město Olomouc a Magistrát města Olomouce, aby do doby rozšíření ulice Hrachoviska a zřízení chodníku pro pěší další navýšení dopravy nepřipustil“. V odpovědi petentům projednané v radě města dne 4. 6. 2024 je shrnutý popis záměru investora v té podobě a podrobnosti, jak byly samosprávě města v té době známy z předchozího předjednávání projektu investorem na magistrátu. Z popisu záměru investora nevyplývalo navýšení výrobní kapacity zařízení míchárny sypkých směsí a vyvolané dopravy.
Dále byla úředníky magistrátu prověřena možnost realizace chodníku. Bylo zjištěno, že je realizovatelný v jedné části trasy dotčené dopravou do výrobního areálu, v druhé části trasy pravděpodobně chodník realizovatelný není kvůli stísněnému uličnímu profilu a kolizi se vzrostlými stromy.
K přípravě odpovědi petentům jsem si vyžádal stanovisko KMČ Chomoutov, které jsem obdržel dne 3. června ve znění: „Pan Švarc seznámil členy komise se záměrem, přesunutí stávajících sil na nové místo a doplnění kapacity sil ze stávajících 2ks na 4ks. Navýšení uvádí z důvodu zlepšení logistiky výroby, pohybu aut a vytížení sil. Nebude se však jednat o navýšení kapacity výroby a navýšení pohybu aut, ani se nezvýší hlučnosti nebo prašnost. Cílem je uklidit prostory v bezprostředním okolí budovy firmy, a vybudovat reprezentativní parkoviště nebo prostor pro skladování menších komodit. V silech se skladuje anhydritová směs a cement. Jsou to látky veskrze přírodního původu, vznikající mletím vápence, tyto sypké směsi žádné chemické látky neobsahují. Uskladněný písek samozřejmě také ne. Jako nové místo skladovacího centra je určená stará silážní jáma, která bude stavebně a pohledově upravena. V současné době je tam černá skladka odpadu, která bude odstraněna. V souvislosti s tímto záměrem byla KMČ seznámena s peticí „Za zvýšení bezpečnosti silničního provozu v místní části Chomoutov – Hrachoviska“ , kterou iniciovala Mgr. Lenka Introvič. Ta poukazuje významné navýšení dopravní intenzity dopravy a žádá o vybudování chodníků pro pěší na ulici Hrachoviska. Podle výše uvedených skutečností se v případě přesunu skladovacího centra nejedená o navýšení kapacity výroby, takže ani o navýšení dopravy.
Co se týče požadavky na vybudování chodníku, bude toto KMČ řešit jako samostatný požadavek v rámci svých úkolů, a předá vše potřebné k projednání MMOl. Z výše uvedeného neshledáváme žádné zásadní skutečnosti, které by bránili přesunu skladovacího centra sypkých hmot s dopady na bydlení obyvatel Chomoutova. Konečné rozhodnutí o realizaci tohoto projektu je v kompetenci Rady města.“ Na následující jednání KMČ Chomoutov dne 1. 7. přišlo větší množství občanů MČ Chomoutov, kteří komisi přednesli své obavy z možného vzrůstu dopravy v souvislosti se Chomoutov, kteří komisi přednesli své obavy z možného vzrůstu dopravy v souvislosti se stavebními úpravami firmy Moravská výrobní. KMČ občany vyslechla a přednesla jim na jednání své argumenty, na základě kterých neshledala zásadní pochybnosti, které by bránili ve stavebních úpravách firmy. Výsledkem byla domluva o sepsání konkrétních požadavků
občanů směrem ke společnosti Moravská výrobní, a.s. a návrh setkání s jednatelem společnosti panem Švarcem za účasti dalších odpovědných osob ze strany Magistrátu města Olomouc a příslušných úřadů na září nebo říjen 2024.
Dne 4. 7. obdrželi členové rady města od pana J. Mikulky, člena KMČ Chomoutov, mail. Pan Mikulka v něm dovozuje, z investorem plánovaného navýšení objemu skladovacích kapacit ve výrobním areálu, navýšení dopravní zátěže a žádá, aby „rada města ochránila své občany ochránit před negativními dopady záměru tím, že namítne v lokalitě nepřiměřenost záměru a rozpor s územním plánem“. Informace k projednávání záměru a územnímu plánu byly následně upřesněny v mailovékomunikaci Ing. arch. Janou Křenkovou z Kanceláře architekta města a Ing. Janem Berkou z úřadu územního plánování, který informoval o tom, že žádost investora o stanovisko úřadu územního plánování přišla 28. 6. 2024 a teprve bude posuzována.
K dnešnímu dni nedisponuje samospráva města projektovou dokumentací a tudíž nemá dostatečné informace o záměru investora; nemůže záměr proto posoudit. Územní řízení nebylo zahájeno.
Další postup samosprávy města
1. O záměru investora bude rozhodovat stavební úřad. Soulad s územním plánem bude posuzovat úřad územního plánování v závazném stanovisku. V projektové dokumentaci musí projektant prokázat soulad záměru s územním plánem. Na Kancelář architekta města (dříve ÚHA) žádost o vyjádření k záměru zatím podána nebyla. S ÚHA proběhla konzultace záměru ze strany investora a projektanta 28. 2., na které bylo investorovi ÚHA doporučeno projednat záměr i s KMČ.
Stavební úřad zatím řízení k záměru nezahájil. Bude na rozhodnutí města, zda námitku jako účastník řízení podá na základě všech dokumentů, které budou doloženy v rámci zahájeného řízení. (V rámci řízení pak mohou podávat námitky všichni účastníci řízení, o jejich okruhu rozhodne stavební úřad.) Po shromáždění všech dostupných informací bude na jednání rady města nebo na jednání porady vedení města předloženo k projednání podání či nepodání námitky do správního řízení.
2. Samospráva města ve spolupráci s KMČ bude iniciovat v Chomoutově veřejné projednání záměru a požádá o účast a prezentaci záměru investora.
3. Kancelář architekta města ve spolupráci s odbory dopravy a investic znovu posoudí
možnost stavebních a dopravních opatření v ulici Hrachoviska a bude-li to možné a účelné, pořídí investiční záměr či jiné druhy prověření stavebních a dopravních opatření.
Vlastimil Blaťák