Třicet úspěšných let na trhu. Od začátku jsme se soustředili na dokonalý zákaznický servis, říká majitel Topgalu Radomír Brynda

Příběh firmy Topgal ze Šternberka, která letos slaví třicet let na trhu, je příběhem mimořádného úspěchu, jakých je v našem regionu jen pár. „Zní to dnes sice trochu neuvěřitelně, ale kategorie školních batohů v Česku prostě neexistovala. Vlastně ani nevíme, jestli existovala někde v zahraničí,“ říká dnes majitel společnosti Radomír Brynda.

Topgal existuje už třicet let a patří mezi nejznámější firmy v našem regionu a je jedničkou na trhu.

Na cestu jsme se vydali právě před třiceti lety. V době, kdy mnozí z vás byli ještě dětmi a možná tenkrát nosili na zádech některý z našich prvních školních batohů. Občas jsme se zastavili, zamysleli, rozhlédli nebo i zakopli, a právě díky tomu jsme dnes jedničkou na trhu.

Kudy vedla vaše cesta?

Na konci osmdesátých let jsem nastoupil do školy v Zábřehu jako učitel fyziky. Abych si k učitelskému platu něco přilepšil, začal jsem zedničit. Ještě na konci osmdesátých let jsem si na zednické práce vyřídil živnost, ale brzy na to jsem pověsil učitelství na hřebíček. Když se ale později naskytla zajímavá příležitost podnikání v kožené galanterii, neváhal jsem a chopil jsem se jí. Když se rozdělila republika, byla výroba kožené galanterie v Olomouci a velkoobchod v Liptovském Mikuláši. Hranice oddělila výrobu od velkoobchodu a v Olomouci se hromadila produkce, kterou bylo potřeba prodat. A právě tehdy se začala psát historie Topgalu.

Co ten název vlastně znamená?

Top jako špičková, gal jako galanterie. Pod touto obchodní značkou se firma zapsala do živnostenského rejstříku na přelomu září a října 1993, tedy přesně před třiceti lety. O dva roky později si svůj název zaregistrovala také jako ochrannou známku. Na školní batohy si ale zákazníci museli ještě pět let počkat. Velkoobchod s obuví, koženou galanterií, batohy, taškami a dalším doplňkovým sortimentem zpočátku doplňovala ještě maloobchodní prodejna na Šternberském náměstí, Obuv Brynda & Zieger. Ano, na počátku byl příběh učitele fyziky se zednickým fortelem, který měl a dodnes má hrozně rád boty.

Školní batoh jste vymysleli v roce 1998.

Zní to dnes sice trochu neuvěřitelně, ale tato kategorie zboží v Česku prostě neexistovala. Vlastně ani nevíme, jestli existovala někde v zahraničí. Internet byl ještě v plenkách a obchodní kontakty se zahraničím byly minimální. Zákazníci se mezi řečí občas zmínili, že by měli školáci zájem o náš jednoduchý batůžek, jen kdybychom ho trochu upravili. To mě přivedlo k myšlence, že na trhu školní batoh chybí. A tak Topgal školní batoh pro český trh vlastně vymyslel. První návrhy vznikaly na koleně, s papírem, tužkou a vzorníkem textilií v ruce. Prototypy spatřily světlo světa ale už v roce 1997 a o rok později se začaly první dvou a tříkomorové školní batohy vyrábět. V začátcích dokázala dílna vyrobit asi 1 000 až 1 500 kusů ročně, poptávka však byla už tenkrát několikanásobně vyšší. Batohy od samého začátku splňovaly parametry původní normy pro školní aktovky ČSN 79 6506. Hned jsme také navázali spolupráci s Institutem pro testování a certifikaci ve Zlíně. Naše batohy se tu testovaly a testují dodnes. Ve spolupráci s nimi průběžně vylepšujeme jejich parametry i užitné vlastnosti.

Jak se lišil první školní batoh od toho dnešního?

Neměl například zpevněná záda. Jako opora sloužil jen plát molitanu. Byl kompletně vyrobený ze šusťáku, pro který jsem jezdil osobně do Lomnice nad Popelkou svojí Škodou Favorit. První batohy už měly například kapsu na lahev, a také logo firmy na taháčku zipu, podle kterého je i dnes bezpečně poznáte. Mimochodem, poznali jste, co naše logo symbolizuje? Je to šnek s vystrčenými růžky. Jeho batůžek, ulita, ho bezpečně chrání. Kouká se dopředu a šine se sice pomalu, ale vytrvale ke svému cíli. Přes všechny překážky, které se mu postaví do cesty.

Po přelomu milénia přišla spolupráce s čínskými partnery. Co přinesla?

Označení Made in China vzbuzuje v leckom pocity jistého opovržení nebo aspoň ironický úsměv. Přitom jde o typický předsudek. Stereotyp, který v nás vypěstovali někteří byznysmeni. A nebylo a není jich zrovna málo. Že se obchodní spolupráce s čínským partnerem dá dělat na úrovni, produkovat vysokou kvalitu a zároveň být absolutně fér vůči lidem, kteří se na výrobě podílejí, o tom vás přesvědčuje právě Topgal. V roce 1995 jsem měl firmu se třiceti šičkami a zjistil jsem, že nemám kde brát další zaměstnance, abych mohl rozšířit výrobu. A tak jsem začal hledat dodavatele v Číně. Spolupráci jsme vystavěli na rovnocenném vztahu a partnerství, což byla pro čínské partnery vítaná změna oproti obvykle nadřazenému chování většiny evropských i amerických obchodníků. Výsledkem je dnes stabilní partner, který naše produkty dodává už třiadvacet let. Víme přesně, kdo a v jakém prostředí je vyrábí. Můžeme do výroby zasahovat a výsledky ovlivňovat. Náš partner dobře rozumí tomu, že společný úspěch a další objednávky jsou závislé na kvalitě, z níž nelze nikam uhnout. Vyrábět v zahraničí nám ostatně dovolují i pravidla certifikace Česká kvalita, kterou se naše značka pyšní. Z obchodního partnerství se za tu dobu staly osobní přátelské vztahy a krok za krokem i rok za rokem pracujeme na tom, aby byly ještě pevnější a naše produkty stále kvalitnější.

Před dvaceti lety jste pak otevřeli první e-shop, jako jedni z prvních u nás.

Na internetu jsme naše produkty začali nabízet jako jedni z prvních. Rozhodně úplně první v sortimentu školních batohů. A to nás vlastně zachránilo. Mezi tím, co jsme slavně vyvinuli školní batohy a spuštěním e-shopu, nás totiž postihlo i období velkých problémů. Co se stalo? Vsadili jsme na spolupráci s velkými řetězci a těšili se na léta hojnosti. Ta ale nepřišla! Na jejich podmínky, tlak a obchodní praktiky jsme nebyli připravení. Náš dosavadní úspěch se pomalu rozplýval a Topgal začal připomínat potápějící se loď. Zůstal jen kapitán a jeho nejvěrnější. Každá krize je ale cennou zkušeností a novou příležitostí. A tou byl právě zbrusu nový e-shop. Možná se vám tato strategie trochu nepozdává. Výběr školního batohu je přece výsostně slavnostní a osobní událostí. Zvláště, když se vaše dítě chystá do školy úplně poprvé. Školní batůžek si musí pečlivě prohlédnout, osahat, vyzkoušet. Jak chcete takovou věc nakupovat na internetu? Od začátku jsme věděli, že pokud chceme uspět, musíme se soustředit na dokonalý zákaznický servis. A ono to vyšlo! Jednodušší webovky jsme spustili už v roce 2003 a v českých vodách jsme patřili mezi první vlaštovky. Rok nato jsme odstartovali internetový prodej a v lednu 2005 měli z e-shopu 54 objednávek. Tenkrát jsme to považovali za velký úspěch, dnes tohoto počtu dosáhneme za 30 minut v hlavní sezóně. Měli jsme skvělý přehled, protože při každé objednávce nám pípla zpráva v mobilu. Pak ale začaly mobily pípat ve dne v noci. Díky internetovému prodeji jsme se po pár letech strádání zase postavili na nohy. Stali jsme se jedničkou na českém trhu a v letech 2009-2013 nepřetržitě kralovali anketě ShopRoku, kterou vyhlašoval server Heureka. Náš šnek překonal i tuto překážku a jeho ulita zase o velký kus povyrostla.

Jak jste přestáli ekonomickou krizi před patnácti lety?

Když v roce 2008 vypukla světová finanční krize, naši odběratelé se v médiích dočetli, že lidé přestanou nakupovat. A tak přestali odebírat. Víte, čínština má pro krizi stejný znak, jako pro příležitost. Ještě víc jsme se obuli do internetového prodeje a zdokonalili zákaznický servis. Jako první jsme začali batohy balit do vlastních dárkových sad, ke kterým jsme přikládali průvodní dopis a informace, jak se o batoh starat. Náš nový reklamační servis nabídl za každý reklamovaný batoh okamžitou výměnu. Krizi jsme proměnili v příležitost. Naše prodeje přes internet narostly o stovky procent.

V roce 2015 jste získali certifikát Česká kvalita. Předpokládám, že jste na něj hrdí.

Jakkoliv zní titulek vychloubavě, máme na něj nárok. Už proto, že jsme první značka školních batohů u nás, která může používat označení Česká kvalita. Certifikát národního programu podpory kvalitních českých výrobků a služeb jsme získali v roce 2015. Označení můžou používat pouze ti čeští výrobci, kteří opakovaně plní přísné podmínky certifikace, a Topgal patří mezi ně. Jednoduše řečeno, certifikace Česká kvalita vám zaručuje, že nekupujete zajíce v pytli. Vysoká kvalita i praktičnost našich batohů jsou ostatně největší konkurenční výhodou Topgalu. Dobrý školní batoh se totiž musí nejen líbit, ale také být praktický, odolný, bezpečný, a především – co nejméně zatěžovat záda školáků. Jak důležité jsou správně navržený zádový systém, umístění, tvar a nastavitelnost popruhů, nejrůznější přezky či správné rozložení hmotnosti, je hotová věda. To ostatně potvrzují přední čeští fyzioterapeuti a odborníci na pohybový aparát, se kterými při vývoji batohů spolupracujeme. Kvalitní batoh riziko špatného vývoje zad výrazně sníží, pokud se ovšem nenosí jen na jednom rameni. Pověstná je také odolnost našich batohů. Nejen, že se v rodinách dědí, ale od dětí často putují k tatínkům – mechanikům, kutilům, rybářům… Ani pak nekončí na skládce. Máme už pěknou sbírku fotek lidí bez domova s lehce ošuntělými batohy Topgal na zádech. Posílají nám je přátelé i někteří zákazníci. A nejsou jen od nás. Ve sbírce máme taky několik snímků z nejrůznějších zemí Evropy.

Jak vymýšlíte vzhled batohů?

Vzhled batohů má sice na starosti kreativní designérka, která sleduje nejnovější trendy v oblasti designu, barev či oblíbených motivů, ve finále však Topgal své výrobky vždy konzultuje s těmi, kdo je nosí. S dětmi. A jaké motivy nejvíc frčí? V poslední době je na špici Minecraft. S tímto motivem se prodalo už asi 25 tisíc batohů. Dlouhodobě však vedou zvířátka.

Již devět let sídlíte ve Šternberku v nové budově a chystáte se dále rozšiřovat. Kam až?

Po několika letech dynamického rozvoje našeho, především internetového, obchodování jsme se konečně rozhoupali a postavili nové sídlo. Od záměru k činu sice uběhlo osm let, ale od roku 2015 sídlíme v moderní budově, která má všechno, co potřebujeme. Moderní a příjemné pracovní prostředí, skladové prostory přizpůsobené potřebám expedice a taky značkovou prodejnu. Na slavnostní otevření jsme pozvali renomované streetartové umělce a v rámci akce Topgal Streetart Show jsme je nechali pomalovat tehdy ještě nudně šedivou skladovací halu. Na více než 250 m2 plochy přenesli své umění Pariz One, Mr. Dheo, Chemis a Pauser. Chyběl tu snad jen Banksy ?. V té době a ještě dlouho potom šlo o největší murální malbu v Česku. Architekt navrhl budovu tak, aby bylo v případě potřeby možné dostavět a připojit další halu. Toto řešení bylo prozíravé. V květnu letošního roku začala stavba nové haly, která má být dokončena v září. Další ročník Topgal Streetart Show by snad mohl následovat, uvidíme.

Vlastimil Blaťák