V čem je podle vás největší problém elektromobility?
Začnu od sebe: Ke spalovacím motorům mám od malička blízko, je to moje srdeční záležitost. Nejsem vůbec proti elektromobilitě, a pokud to bude mít smysl, ať vývoj touto
cestou pokračuje. Osobně mi ale vadí situace, kdy někdo něco striktně zakazuje, ale nemá k tomu argumenty ani opodstatnění. Spalovací motor může dál vedle elektromobilů fungovat. Celá problematika ale má i důležitý globální a politický aspekt. Když si dnes chcete koupit baterky, tak většina je z Číny. Ta nás v elektromobilech jednoznačně předběhla, díky dotacím je umí vyrábět levněji. Geopoliticky je největší problém v tom, že Čína k jejich výrobě těží nejen svoje zásoby, ale těží třeba i v Africe. Najme levnou pracovní sílu, někdy i děti, území zajistí profesionální armádou, například Wagnerovci, a způsobí tam mimochodem destabilizaci, která pak přináší další problémy, například migraci. Vytěžené suroviny se převezou do Číny, kde se neekologicky zpracují,
a na kontejnerových lodích odjedou do Evropy. To se mi nezdá příliš ekologické, je to principálně špatně.
To je geopolitický pohled. A co se týče nás, tady doma?
Samotnému je mi jedno, jestli moje auto jede na benzín, na elektřinu, nebo třeba červené víno. Ale jak tomu rozumím, elektromobil stojí milión, a na jedno nabití ujede tři sta kilometrů, a pak se dlouho nabíjí. Je to, kromě ekologie, ekonomické? A dále – neexistuje přece jen osobní doprava.
Co by plná elektromobilita znamenala pro český průmysl?
Jediná část auta, na kterou ještě máme v Evropě konkurenceschopnost a kterou jsme schopni vyvíjet, je převodovka. A to je také jediná věc, kterou elektromobil nemá. Čína nám může zamávat z vlaku, ona už převodovky nepotřebuje, a my se tím střílíme do vlastní nohy, neřku-li, že velká část našeho průmyslu je na automotive skutečně závislá. Kopeme si tím vlastní hrob.
Před námi jsou evropské volby, elektromobilita je určitě obrovské téma. Já jsem ale nezaznamenal, že by měly strany nějakou výraznou kampaň – tedy kromě paní Konečné. Je třeba v rámci koalice SPOLU na tomto tématu shoda?
A nyní mi dovolte otázku, která je možná z neznalosti, ale pro voliče důležitá: co v té věci zmůže europarlament, není to spíše věcí Komise?
Je to věc i Komise, ale europarlament je orgán, který přijímá směrnice a nařízení. Ty potom implementují jednotlivé členské státy. Je to společná věc, není to jen na europarlamentu nebo jen na Komisi.
Otázka elektromobility ale otevírá širší téma, a to je Green Deal.
Názory, které prezentují někteří populisté, například že zruší Green Deal, jsou samozřejmě hloupost. Já jsem také v mnoha dílčích tématech proti, ale jediné, co můžeme reálně udělat, je Green Deal reformovat. Nepotřebujeme dělat revoluci a něco bořit, jen stačí tomu dát selský rozum. A Green Deal rozhodně není celý špatně. Mým druhým tématem je energetická soběstačnost, a to také znamená energetická bezpečnost. Protože když si zajistím energie ze svých zdrojů, nejsem závislý, nebudou mi lítat ceny nahoru dolů. A toho můžu dosáhnout jednak nižší spotřebou, ale i právě soběstačností. Ve Slatinicích teď budujeme vlastní zdroj v podobě přečerpávací elektrárny a akumulace vyrobené energie, a tohle Green Deal řeší taky. Chce dovést Evropu k energetické soběstačnosti, což je správně.
Proč v evropských volbách kandiduje tak málo lidí z Olomouckého kraje?
Asi to má více důvodů. Europarlament není pro většinu politiků moc lákavý cíl, dostat se tam je totiž velmi těžké, stojí to spoustu peněz, energie a času, a mechanismy těch stran ohledně stavby kandidátek jsou složité. Já kandiduji ze třináctého místa, a nemám žádné sponzory, celou kampaň si platím sám. Buď to dokážu, nebo ne. Potřeboval bych 30 tisíc kroužků, abych měl vůbec šanci, což pro neznámého starostu Slatinic je docela dost. Ve stranických primárkách jsem se probojoval na čtvrté místo, a s takovými kartami bych dokázal hrát velmi dobře, těch kroužků bych potřeboval méně. Pak se ale rozhodlo o společné kandidátce SPOLU a zipem jsem se dostal na třináctku. Myslím si že systém odrazuje spoustu politiků, do eurovoleb tak jdou častěji kandidáti třeba z Prahy.
Vlastimil Blaťák