Ta propagovala na facebooku formou reklamních bannerů nabídku doporučení k nákupu levných letenek. Po rozkliknutí, případně vyplnění vstupního formuláře, obdržel spotřebitel automaticky fakturu na částku do deseti tisíc korun s krátkou dobou splatnosti a předžalobní výzvu. Spotřebitelé si často nebyli vědomi, že by smlouvu uzavřeli.
V obchodních podmínkách společnosti se uvádělo, že “je provozovatelem stránek na sociálních sítích pod značkou Létej Levně a poskytuje poradenství v oblasti výběru a doporučování výhodných letenek po celém světě. Smlouvou o poskytování služeb se Hezké oblečení s.r.o. zavazují poskytnout zákazníkovi službu spočívající v zasílání tipů na výhodné letenky, a to za úplatu, v závislosti na typu služby, kterou zákazník zvolí. Obsahuje upozornění, že jde o placenou službu a odsouhlasením těchto podmínek se spotřebitel zavazujete k platbě 9 900 Kč.
S podáními v souvislosti s touto společností, ale i subjekty jiných názvů, které používají obdobné praktiky, například poskytování tipů na kurzové sázení či na nabídky práce v zahraničí, se na Českou obchodní inspekci obracejí spotřebitelé i nadále. ČOI aktuálně registruje několik desítek podání. Ve druhé polovině prosince loňského roku zahájila v této věci šetření, které stále probíhá. V jeho rámci spolupracuje ČOI i s dalšími orgány.
Česká obchodní inspekce proto upozorňuje uživatele sociálních sítí, aby byli obezřetní v tom, jaká reklamní sdělení, jaké bannery na sítích otevírají, v případě pochybností si ještě před zahájením komunikace udělali rešerši spotřebitelských recenzí a zkušeností a pokud již banner otevřou, aby věnovali pozornost četbě obchodních podmínek. V optimálním případně aby zdokumentovali a zálohovali celý postup elektronické komunikace jako možný důkaz pro další řízení.
Vlastimil Blaťák