Gesce dopravy by neměla být v rukou ODS, uvedl krajský radní Šmída. Čeho se Záchova kauza může týkat?

Když byl v roce 2021 zveřejněn tzv. Faltýnkův diář, proslulý poznámkami jako „Pohlídej mi dotaci,“ proběhlo na Správě silnic Olomouckého kraje audit a došlo pak i k výměně ředitele. O dva roky později jsou dopravní zakázky v médiích znovu. Proč?

Nové vedení Olomouckého kraje si před dvěma lety zadalo forenzní audit a následně přijalo sérii opatření pro zvýšení kontroly a transparentnosti. Věcí se tehdy začala zabývat i policie, která kvůli Faltýnkově deníčku znovu otevřela i některé starší případy. Přesné výsledky auditu tehdy Olomoucký kraj nezveřejnil.

Na výsledky auditu ale tehdy reagoval i nyní obviněný Michal Zácha: „Závěry auditu jsou: mohlo dojít, domníváme, myslíme si. Pochybení, která jsou věcná, dohledatelná, ta se týkají dvou, třech drobných zakázek v roce 2015, tedy za bývalého ředitele,“ uvedl tehdy.

Co tehdy sliboval Olomoucký kraj, a co se nyní děje

Vedení Olomouckého kraje tehdy oznámilo, že Správa silnic Olomouckého kraje upraví systém hledání dodavatelů zakázek, bude častěji zveřejňovat svoje poptávky a oslovovat více firem. Upraví také vnitřní předpisy a vyřeší střet zájmů u několika zaměstnanců.

O dva roky později se zdá, že se snaha minula účinkem, a do jisté míry pravděpodobně jde o nové věci. V předchozí krajské radě, ve volebním odbodí 2016 – 2020, patřil totiž krajský resort dopravy Janu Zahradníčkovi (ANO), ODS měla z uvolněných členů v radě pouze Dalibora Horáka (zdravotnictví).

Po zatčení Michala Záchy, který měl dopravu resortně na starosti od roku 2020, tedy z logiky věci vyplývá, že se nynější kauza týká buď čerstvých věcí, anebo se vztahuje k jeho dlouhodobějšímu působení ve strukturách města Přerova.

„Gesce dopravy by neměla být v rukou ODS,“ uvedl na facebooku radní Martin Šmída (Piráti). Podle hejtmana Suchánka zatím rozhodnutí o tom, že by ODS měla přijít o resort dopravy, nepadlo.

Vlastimil Blaťák