Parkovací revoluce? V pořádku, ale zarážející je současné zvýšení jízdného v MHD, říká Petr Daněk

Zpoplatnění parkování pro rezidenty je téma, které na začátku září zahýbalo Olomoucí. Rozdělení města do čtyř zón, z nichž ve dvou novinka platí už nyní, způsobilo diskusi, u které je škoda, že v takové intenzitě neproběhla dříve. Dopravní expert Petr Daněk vidí hlavní problém změn v tom, že zpoplatnění parkování přichází současně se zdražením MHD.

Od 1. září zažívá Olomouc takzvanou parkovací revoluci. Jak moc „tvrdě“ na obyvatele dopadne?

Rozšíření oblasti s regulovaným parkováním je dlouhodobě potřeba. Vždyť na problémy s parkováním okolo centra města si rezidenti stěžují spoustu let – tato místa budou v nově se rozšiřující zóně C. Rezidenti zde budou nově parkovat za poplatek 600 korun ročně, dojíždějící z jiných měst a obcí, ale i z jiných oblastí a zón v Olomouci, budou přes den v pracovní dny platit 20 korun za hodinu. Oproti původnímu návrhu má každý řidič v zóně C hodinu zdarma denně na vyřízení různých záležitostí. To je změna, kterou jsme měli ve volebním programu, zjemňuje tvrdý náraz dopadů parkovací politiky. Hodina zdarma mohla být zavedena také v zóně B, tedy v současné zpoplatněné zóně v centru. Podle posledního průzkumu parkování z loňského roku se potvrdilo, že je v této zóně přes den dostatečná kapacita parkovacích míst a hodina zdarma by tuto zónu nijak nezahltila – spíše by ještě více odlehčila zónu C. Také mi přijde, že mohla být více využita možnost použít sousední zónu, zejména pro obyvatele sídlišť, kterým by byla částečně zachovaná dostupnost centra. Lepší strategií je kráčet po malých krůčcích než dělat velký skok. Nemusíme být přísný i v případech, kdy to není potřeba.

Souhlasíte s cenotvorbou, tak, jak nakonec prošla?

Jistě lze chápat nevoli obyvatel například ze sídlišť nebo z okrajových městských částí, že budou muset platit za dlouhodobé parkování v širším centru města, kromě zmíněné hodiny zdarma. Podle mého názoru nemusely být počáteční podmínky tak tvrdé. Proč hned povinnost platit 20 korun za hodinu po celý den? Nemohl být pro začátek zaveden strop například na maximální částku 50 korun za den? Také rozdíl v roční platbě 2 000 korun pro obyvatele v centru a 600 korun pro obyvatele v širším centru není spravedlivý.

Z hlediska opozice nejvíce kritizujete současné zvýšení cen v MHD. Mohu poprosit podrobněji?

Současné zvýšení cen jízdného, včetně dlouhodobého, v městské hromadné dopravě mě překvapilo. Městská mobilita tvoří s parkovací politikou jeden balíček. Nemůžeme lidem zkomplikovat současně parkování i dojíždění hromadnou dopravou. Město mělo naopak speciální cenovou politikou obyvatele motivovat k většímu využívání městské hromadné dopravy. Také podmínky pro chodce nebo cyklisty jsou v Olomouci na mnoha místech stále zoufalé a mnoho lidí tak raději pro cestu do práce volí automobil.

V minulosti bývaly ve městě kritizovány výjimky pro politiky a úředníky, kteří si parkovali nejen na náměstí naprosto volně. Kdo má dnes, v novém systému, výjimky?

Výjimky jsou uvedeny ve vyhlášce Rady města. Kromě standardních úlev pro vozidla záchranného systému snad nebudou muset platit například sociálních služeb. Zdarma budou nadále parkovat držitelé průkazu ZTP, ale pouze na vyznačených místech.

Vlastimil Blaťák