V celostátním tisku vyskakují zprávy o tom, jak je hotelnictví obecně v krizi. Jak to vypadá tady v regionu?
Samozřejmě se doba trochu změnila, třeba ve srovnání s minulým rokem. Lidé už mohou cestovat a ti, kteří si předtím nedopřáli zahraniční dovolenou u moře, jsou v Chorvatsku a jinde. Nás se ale nějaký pokles ubytování netýkal. Měli jsme dopředu nasmlouvané cestovní kanceláře i domluvenou celou řadu akcí. Olomoucký region jako takový ale opravdu pokles zaznamenává. Z různých zdrojů víme, že pensiony v Jeseníkách jsou na padesáti procentech. Je to pro ně těžké, sehnali zaměstnance a brigádníky, nachystali se na sezónu, a většina z nich má bohužel nižší obsazenost než v předešlém roce.
Olomouc před nějakým časem vedla kampaň Stay overnight, aby u nás turisté přenocovali. Je to jenom nedostatkem turistů, anebo tím, že tady nespí?
Je to kombinace. Turistů je nedostatek, u nás na hotelu teď tvoří cizinci přibližně dvacet procent z obsazenosti. Přes léto to bývalo kolem třiceti. Úbytek turistů ale trápí celou Evropu. Zvýšily se vstupy, energie, mzdy, a samozřejmě se zdražovalo. Zdražovali jsme i my, circa o nějakých osm procent.
Z čeho žijí olomoucké hotely? Je to individuální turistika, nebo jsou to cestovky, nebo kongresová turistika, o které se před pár lety mluvilo jako o pro Olomouc důležité?
Zase je to kombinace všeho. Olomouc není turistická destinace, do které by se jezdilo na více dní. Pokud mluvím za Hotel Flora, pro nás je proto těžké určit, jakou máme cílovou skupinu, máme jich několik. Je ale pravda, že kongresová turistika nás živí z padesáti procent. Zbytek jsou turisté, a nemalý podíl má firemní klientela.
Je v tuto chvíli vidět nějaké světlo na konci tunelu?
Určitě se snažíme s tou situací pracovat, rozhodně pasivně nečekáme, až se konec tunelu přiblíží. Rozhodně nesedíme se založenýma rukama, druhá polovina roku je pro nás obdobím mnoha akcí.
Co pro to můžete dělat a do jaké míry vám třeba může pomoci veřejná správa? Dlouhodobě vnímám, že radnice vydává poměrně dost peněz ve snaze přilákat do Olomouce turisty, do jaké míry cítíte v tomto smyslu pomoc?
O městských iniciativách samozřejmě víme, neumím ale říci, do jaké míry nám marketing města pomáhá, jak moc dokáže město ovlivnit svým marketingem a kolik z těch přilákaných turistů se ubytuje u nás, neznám statistiky. Jsme členy sdružení cestovního ruchu.
Vlastimil Blaťák