Loď bude tento týden od pátku 17. do neděle 19. března spolu s řadou dalších modelů vystavena v pavilonu A, zážitky však na návštěvníky letošního 21. ročníku oblíbené interaktivní výstavy čekají i na dalších místech. Pavilon E bude patřit železničním modelářům a jen pár kroků od olomouckého výstaviště budou v sobotu 18. března zastavovat historické vlaky.
For Model je jednou z největších tuzemských akcí zaměřenou na modely, sběratelství a také digitální technologie, hry, hračky i stavebnice. Cenově zvýhodněné vstupenky – tj. levnější oproti prodeji na místě při výstavě – jsou už k dostání na webu olomouckého výstaviště. Návštěvníci budou moci po tři dny obdivovat fascinující díla i sbírky desítek vystavovatelů a sběratelů.
Laser, 3D tisk i 400 metrů provázku. Model plachetnice kombinuje moderní technologie i poctivou ruční práci
Propracovanému modelu francouzské plachetnice Le Fleuron z 18. století věnoval Petr Šebesta zhruba tři tisíce hodin času, na třicet kilogramů těžké lodi tak nechybí ani funkční kanony, zlacené zdobení, osvětlení kajuty či dobový nábytek.
„Pracoval jsem na ní každý den alespoň tři hodiny. O víkendech samozřejmě mnohem více, také na to padla moje dovolená. Modelařina mě ale nabíjí, je to má droga,“ popisuje Petr Šebesta.
Svému koníčku se Petr Šebesta věnuje už padesát let. Do stavby plachetnice, jež bude mít na výstavě For Model 2023 premiéru, ovšem zapojil i moderní technologie.
„Okna na zádi jsou vypálená laserem do překližky, kanony jsou z 3D tiskárny. To jsou ale jen detaily, jako celek je loď poctivá ruční práce. Například jen na lanoví jsem potřeboval 400 metrů provázku a je v něm 450 kladek, zlacené ozdoby jsou stejně jako postavy námořníků z moduritu,“ popisuje modelář.
Plachetnice je dlouhá zhruba dva a půl metru, na výšku měří bezmála dva metry. Děl má nový model přesně podle předlohy 64, osm z nich je funkčních – dokáží díky dálkovému ovládání odpálit malé nálože se střelným prachem.
Dohromady pak Petr Šebesta na letošní 21. ročník výstavy For Model doveze hned tři majestátní modely starých plachetnic, všechny o délce kolem dvou a půl metru.
„Díky obdivuhodnému umu modelářů nejrůznějšího zaměření jsou na každém ročníku výstavy For Model k vidění nové jedinečné modely. I letošní rok to potvrzuje. Těší nás, že s námi spolupracují a že si pro první veřejnou prezentaci svých prací vybírají právě Výstaviště Flora Olomouc,“ uvedla Eva Fuglíčková, ředitelka Výstaviště Flora Olomouc.
Plachetnice Le Fleuron
V 18. století šlo o francouzskou loď postavenou v letech 1729 až 1732. Na délku měřila přes 47 metrů, posádku tvořilo 450 až 500 mužů. Byla jednou z nejlepších lodí v námořnictvu Ludvíka XV. Námořníci, kteří na ní sloužili, ji považovali za dokonalou, současně byla Le Fleuron nejrychlejší lodí flotily. Sloužila do roku 1745, kdy z dodnes neznámých příčin shořela v kotvišti v přístavu Brest.
Michal Poláček