Konec šílenství. Pod Svatým Kopečkem tankery jezdit nebudou

Projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe je po dnešním jednání vlády definitivně u ledu. Ta zrušila územní rezervy, což pro projekt znamená finální stopku. Kanál tlačila vláda Andreje Babiše a především prezident Miloš Zeman. Pro Olomouc to znamená, že krajina mezi městem a Svatým Kopečkem nedostane jizvu v podobě lodní cesty.

„Megalomanský projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe končí! Vláda na dnešním jednání schválila faktickou stopku této stěží uvěřitelné plánované stavbě. Přes veškerou devastaci krajiny, ekonomickou nesmyslnost a odpor většiny ekologů, odborníků, veřejnosti, starostů a vodohospodářů se tento „div světa“ pokoušela vláda Andreje Babiše protlačit hlava nehlava. Chceme, aby se uvolnila územní rezerva a desítky obcí se mohly dále rozvíjet tak, jak dosud nemohly kvůli tomu, že přes jejich území se měla rozvíjet tato stavební fantasmagorie,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Trasa kanálu měla vést za chválkovickým hřištěm

Kdyby se stavba kanálu začala realizovat, pro Olomouc by to mělo nedozírné urbanistické následky. Za chválkovickým fotbalovým hřištěm by vedl kanál široký až sto metrů, po kterém by se proháněly více než stometrové nákladní lodě. Vybudování kanálu bylo  v plánu v rámci poslení, čtvrté etapy celého projektu.

Projekt se od počátku nesetkával se souhlasem samospráv. V listopadu 2020 jej jednomyslně odmítla i Rada Olomouckého kraje. „Kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění. Kromě toho je podle odborníků, velkou hrozbou pro životní prostředí. Proto si myslím, že bylo správné rozhodnutí jeho výstavbu dále nepodpořit,“ uvedl tehdy hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Vlastimil Blaťák