Tou největší zajímavostí je skutečná volební záhada: Kam zmizelo přibližně dvacet procent, které ještě před rokem jednoznačně někomu patřily? Od loňských sněmovních voleb totiž ANO zůstalo zhruba na svém, výrazně ale vlivem celostátních kauz oslabilo STAN, a vlastně totéž se dá říci o o SPOLU. Někde tam chybí zhruba patnáct, dvacet procent hlasů, které se zatím nikde neobjevily, a o ty se bude za deset dní bojovat. Kdo je získá? Bude to ANO? Nebo to budou ryze regionální kandidátky bez vazby na celostátní politiku ProOlomouc nebo spOLečně? Stále zůstává i možnost přelití alespoň části těchto hlasů pro nesystémové strany na okraji spektra.
ProOlomouc kreativně, SPOLU jen ve svém kroužku
Prezentace jednotlivých stran měla v tuto dobu gradovat, opak je ale pravdou. Kampaně v Olomouci jako kdyby usnuly, a trpně čekaly na voličův verdikt.
Ponejvíce zaujal marketing ProOlomouc a Pirátů, kde jedna úžasná kreativa střídá druhou, nápadité video štafetového běhu při podání kandidátky nezůstalo osamoceno, a nejnovější variace na téma „fronta na stín“ dodala kampani korunu. Bravo, takhle se to má dělat! Na druhou stranu je škoda, že koalice lépe nevyužila potenciál jarní kauzy Lebedová. Ta vlastně olomoucké předvolební dění koncem března odstartovala, dala mu náboj, žádoucí polarizaci a uchopitelné téma, načež však vyzněla do ztracena a zamlčela se.
ANO 2011 v Olomouci překvapilo, aspoň v rámci možností celostranického brandu – to jest drobně, nenápadně, ale i to je v rámci struktur Babišovy strany skoro vzpoura. Zakaboněná a temná billboardová kampaň „Za Babiše bylo líp“ se zamračenými obličeji nespokojených politiků a voličů je náhle na Hané osvěžena Žbánkem, který v rozporu s nařízeními hlavního marketéra vyloudil nesmělý náznak úsměvu. Pozorní si všimli.
Zajímavou kapitolou je koalice SPOLU. Ta slibovala po jarní dotazníčkové fázi na tržnici přijít před volbami s řešeními; ta, která jsem četl já, nelze nazvat, než vágními formulacemi něčeho neurčitého. Na kampani ale zaujala jiná věc: veškeré lajky na sociálních sítích dávají straníci a kandidáti v úzkém kolečku jen sami sobě, pořádnou diskusi pod příspěvky nenajdeš. Především z tohoto důvodu odhaduji pro koalici strašné volební fiasko. Ono to něco naznačuje.
STAN a Zelení vsadili na racionalitu a serióznost, bez zjednodušujících křiklavých hesel. Jestli je to dobře nebo špatně, ukáží volby. Rozhodně ale zaujali ve volebních novinách hrou Člověče nezlob se, kde místo jednotlivých políček najdete olomouckou galerku, a v návaznosti na ni upravená pravidla. „Jsi prima bourák, znáš se s mnoha politiky a developery, z protekce házej dvakrát. Nebo třikrát,“ stojí u políčka s podobiznou Radima Kašpara. Anebo „Už nevíš, jak se zviditelnit. Pro jistotu se vrať úplně na start a začni znovu v jiné straně,“ píše se u podobizny Antonína Staňka.
Hnutí spOLečně vsadilo na náměstka Bačáka v bílé košili, a na zájem o veřejný prostor, což v posledním bodě demonstrují návrhem na osazení Olomouce vídeňským odpadkovým košem. Ta idea je tak jednoduchá, až je funkční! Oproti koalici SPOLU (kterýžto název se může stále ještě plést) je nutno přičíst hnutí ke cti, že jejich sociální sítě jsou v diskusi pod příspěvky vlastně úchvatným místem, jak se pobavit o veřejných věcech.
Olomoučané vstoupili do kampaně prostě, civilně, pokorně, a to se cení. Žádná nabubřelá gesta a šílené velkolepé vize, ale poctivý návrat k levicovým tématům, jako je třeba bydlení. Pro ČSSD je to vynikající krok, vrátit se vlastně úplně na začátek, trpělivě vysvětlovat svoje stanoviska, a starat se o lidi, nikoli o sebe – po předchozí éře působí kandidátka sympaticky, a třeba si část z těch dvaceti procent někde uloupne.
Kandidátky Konzervativců, Přísahy a SPD nekomentuji, neboť jsem v jejich prezentaci nezaznamenal žádná nosná regionální témata.
Vlastimil Blaťák