Jak vidíte situaci po volbách? Jak se za poslední čtyři roky změnily trendy, očekáváte nějaký výsledek?
Jedna věc je, o co usilujeme a jak se to líbí veřejnosti. Další téma je, jak rychle lidé pocítí ekonomické dopady toho, co se dnes děje kolem nás – to může ovlivnit výsledky Spolu, Pirátů a Starostů, a na druhé straně ANO. V Olomouci vidíme dlouhodobý trend, rostoucí poptávku veřejnosti po změně, která se odrazila ve výborných výsledcích ProOlomouc i ANO před 4 lety. Voliči si řekli o zásadní změnu vedení města a první tři subjekty na pásce tenkrát změnu slibovaly. Bohužel tehdejší vítěz ANO se hned po volbách spojil právě s těmi, jejichž politiku předtím kritizoval, a město dnes vede koalice ANO a ODS plus dvě menší strany. Předpověď výsledků letošních voleb je jednoduchá: Pokud se během posledních čtyř let správa města výrazně zlepšila oproti minulosti, odmění voliči vládnoucí strany svou přízní. Pokud město stagnovalo a problémy se prohlubovaly či odsunovaly, voliči si opět řeknou o zásadní změnu. A ta už tentokrát nastane, koalice ProOlomouc a Pirátů takovou změnu nabízí. Máme dobrý program, nejlepší kandidátku a věříme, že zvítězíme.
Na přelomu března a dubna zahýbala veřejným prostorem kauza Lebedová, která bude na vaší kandidátce – pokud se nic nezměnilo. Jak vidíte její případ? V kontextu svobody publicisty, anebo jestli je tím, že kandiduje, tak zaujatá, že nemůže nic napsat – jak vidíte zpětně tyto události, a jak se mohou promítnout do vnímání věcí?
Byla na tom zajímavá ta opravdu velká podrážděnost v reakci ODS, že si někdo dovolil pojmenovat situaci. Je otázka, jestli paní Lebedová jako politoložka má při hodnocení minulosti dodávat, že chce sama na podzim kandidovat. Nemám na to jasný názor. To pojmenování kartel, které se tady od té doby vžilo a slyšel jsem ho už vícekrát, bylo velmi přesné, a těm dotčeným se to nelíbí.
Předchozí volební období jste byli v opozici, a chápu, že z opozičních lavic se toho moc prosadit nedá, přesto: Co se podařilo? I třeba v tom smyslu, že se nějaké téma podařilo dostat do veřejného povědomí.
Za osm let, co tady působíme, se nám donedávna skutečně velmi dobře dařilo právě nastolovat témata. I když třeba pak ta řešení nedopadají tak, jak bychom si představovali, alespoň veřejnost začíná ta naše témata vnímat, a nacházíme ve veřejnosti spojence. Dostáváme tak do veřejného prostoru důležité otázky, a veřejnost vnímala, jestli bude ulice 8. května parkoviště nebo pěší zóna s kavárnami. Ukazuje se, že je tady po jiných řešeních poptávka, a to nutí i ty strany, které jsou v koalici, se k tomu nějak zpětně postavit.
Na druhou stranu nás mrzí, že když už se někdy koalice inspiruje našimi podněty, často to končí tím, že si téma přivlastní, pochválí se za to na veřejnosti, a přitom se vlastně nic moc nezmění. To je třeba případ zpracování mnoha koncepcí, které přináší málo výsledků, téma hlavního architekta, který je dál víc úředníkem než hybatelem rozvoje města a architektury, nebo téma udržitelné mobility či participace.
Jedním z vašich nejvýraznějších témat je doprava. Možná to řeknu velmi zjednodušeně, ale rozumím, souzním a je mi sympatická snaha pomoci cyklistům a chodcům oproti autům, potom ale vždycky narazím na tu praktickou stránku, a potřebuji zaparkovat. Jak spolu mluví teorie a praxe?
Nejsme cyklofašisté, ale považujeme za správné mít férový prostor pro všechny druhy dopravy. Od aut, přes pěší, až po MHD. Je třeba si uvědomit, že tady dosud byla výrazně preferovaná automobilová doprava. Když si vezmeme, kolik se třeba v posledním období nainvestovalo do zelené vlny na obchvatu, jde to do desítek milionů. Ve srovnání s tím se třeba do propojování cyklostezek investovaly jen drobné. Chtěli bychom tuto disproporci narovnat. Je třeba ale zároveň říci, že když se podíváme nejen na toto volební období, ale třicet roků zpátky, je Olomouc z hlediska dopravy mimořádně zanedbaná. Poslední významná urbalisticko-dopravní věc, co se stala, je Třída Kosmonautů, a to je pětadvacet let. Chybí nám Severní spoj, a všechna doprava v té části města jde přes ulice Komenského a Dobrovského. Východní tangenta, která je naprosto klíčová pro dopravu ve východní části města, se připravuje dvacet let a je pořád v nedohlednu. Pokud jde o pěší a o cyklisty, často jde o velmi malé, a o to potřebnější věci. Třeba o to, jestli mám na přechodu na Tržnici interval zelené, který babičky a rodiče s kočárky nemohou stihnout.
Jaké jsou vaše ostatní programové priority do těchto voleb? Co přinesete městu?
Ve čtvrtek v 15:00 představíme ve Smetanových sadech program, čtenáře srdečně zvu na setkání. Už teď mohu prozradit, že po volbách začneme z Olomouce vytvářet město opravdu moderní, inteligentní, férové a příjemné pro všechny generace. Zaměříme se nejen na ekonomiku, investice v městských částech či zdravou příměstskou krajinu, ale také například na rovné šance.
Pokud zůstanu ještě u dopravy, určitě bychom rádi, aby se v tomto volebním období dotáhly notoricky známé dosud nedokončené cyklostezky, jako jsou ty do Topolan nebo do Chomoutova. Na straně automobilové dopravy pak určitě to, aby se konečně dotáhlo propojení mezi Řepčínem a kruháčem u Globusu, abychom dostali kamiony mimo obytnou část. Určitě je tu téma parkovací politiky. Nárůst množství aut je takový, že už se na veřejná prostranství nevejde. Nečeká nás nic jiného, než regulace, a musíme se s tím smířit. Potřebujeme zvýhodnit parkování domácích oproti těm, kteří přijíždějí do práce odjinud, a nesmíme přitom poškodit Olomoučany.
V oblasti ekonomické chceme výrazně zlepšit odpovědné hospodaření. Olomouc se velmi špatně stará o svou infrastrukturu. Stav komunikací, ten ještě každý vidí, ale stav tramvajových tratí či vodovodních trubek pod nimi je horší. Nechat je desetiletí bez investic se jednoho dne vrátí, a my nechceme, aby byla Olomouc v budoucnu v jednom kuse rozkopaná. Druhou oblastí je zadlužení, což asi vnímá i veřejnost. Na toto téma padá spousta vyjádření i od koalice, jak snižují zadlužení, ale ve skutečnosti to bylo jen o sto milionů, což je v podstatě nic, a zároveň si koalice vzala nový úvěr, který o stovky miliónů zvýší náklady na dluhovou službu. Budeme mít v programu, že chceme v příštím volebním období splatit 400 až 500 milionů. Z dalších věcí jsou to otázky rozvoje města, určitě bychom chtěli nastartovat rozvoj Olomouce, pokud není příliš ambiciózní, aby měl takovou myšlenku politik. Často slyším interpretaci, že rozvoj je to, když povolíme Šantovku, která bude mít osmdesát metrů, a tím demonstrujeme, že se bude Olomouc rozvíjet. Ale Olomouc, přestože tady teď probíhá poměrně slušně nastartovaná bytová výstavba, má třeba pořád vysoké ceny bydlení, takže je to i otázka veškeré pomoci, kterou může radnice poskytnout, aby se situace co nejvíce zlepšila. Jde také o kvalitní veřejný prostor. Je třeba udělat jasný řez za tím, že se vždycky říkalo – „ty špatné projekty, to nachystali naši předchůdci!“ – a my bychom se raději místo toho zastavili a prověřili desítky všech dokumentací, které leží v šuplících, a řekněme, co má potenciál, a špatné věci nepouštějme dál. Protože ale budeme muset v dalším volebním období výrazně šetřit, určitě se nebudeme pouštět do žádné další tramvajové trati a neslíbíme miliardovou arénu. Spíš investovat do menších věcí a kultivace veřejného prostoru.
Mám vaše hnutí nejvíce spojené se Šantovkou tower, a zajímá mě, jestli ta legendami opředená smlouva radnice s investorem je třeba platná, nebo vypověditelná.
Ta smlouva platná je. Nikdo zatím její platnost neukončil. Je otázka, jestli ji pan Morávek ještě potřebuje. My jsme k této smlouvě vyjadřovali výrazné výhrady po celou tu dobu, že se město zavazuje k něčemu, co ani nemůže slíbit. Říká, že nechá investorovi na jednom pozemku ve městě volné ruce, ale tím zvýhodňuje velmi jednoho stavebníka oproti všem ostatním a jasně rezignuje na povinnosti, které má při správě města. Ten problém se pak ukazuje na všech povolovacích procesech v té lokalitě, a určitě bychom usilovali o ukončení této smlouvy.
Vlastimil Blaťák