V roce 2014 vedl hnutí ANO do komunálních voleb Milan Feranec. ANO sice volby vyhrálo, ale kvůli chybám vyjednávacího týmu a dle účastníků schůzek i jisté aroganci skončilo v opozici. Před volbami v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes k výstavbě zimního stadionu řekl: „Město není od toho, aby postavilo budovu za miliardu. Navíc rozpočet to neumožňuje, a to ani ve výhledu.“ O čtyři roky později a za výrazně horší finanční kondice města však marketingový tým usoudil něco jiného. Příslib nového zimního stadionu by mohl dobrým lákadlem na voliče. Marketingově je to dobře uchopitelné, sport podporují téměř všichni a stávající hala je ostudou krajského města, říkali mnozí.
Tak se například několik dnů před volbami 21. září 2018 objevil na webu ANO příspěvek „Olomoucké ANO probouzí zimák z klinické smrti“. Aby bylo vše uvěřitelnější, článek doprovázely fotografie. Na některých z nich vidíme již krásnou novou halu.
Především však ANO jednoznačně napsalo: „Vyjednali jsme pro projekt vládní podporu!“ Miroslav (v článku Mirek) Žbánek sděloval, že vyjednal podporu u někdejšího premiéra Andreje Babiše, a to ve výši 800 milionů korun. Zároveň odmítl opravovat starou halu, která by spolykala „stovky miliónů korun“, přičemž se jedná o příklad „zastaralé a nevyhovující budovy“. M. Žbánek tedy sliboval Olomoučanům něco, co ještě před čtyřmi roky jeho předchůdce M. Feranec jednoznačně odmítal. 800 milionů korun však byla velmi slušná částka, podle lídra hnutí ANO „díky ní uspoříme v našem městském rozpočtu, můžeme investovat do rozvoje hromadné dopravy, odpadového hospodářství nebo pokračující revitalizace sídlišť. Jako primátor se postarám o to, aby stavba nového stadiónu konečně začala a Olomouc minimálně na dalších 70 let reprezentovala důstojná sportovní aréna.“
Slib a zajištěná částka ze státního rozpočtu pak vedly k řetězové reakce médií, která tuto informaci otiskla. Hnutí ANO před volbami dokonce na zimním stadionu rozdávalo letáky, které o výstavbě nové haly informovaly. Má se za to, že právě slib nové haly mohl zajistit hnutí ANO zhruba dvě procenta voličů navíc.
Tento slib se objevil také ve volebním programu hnutí ANO: „Opravíme zimní stadion. Místo plecharény chceme moderní víceúčelovou halu mezinárodního formátu, která ale bude sloužit i pro amatéry a veřejné bruslení.“
Již pár dnů po volbách jsme se ale dozvěděli, že žádné peníze na novou halu nejsou. „Po uvedení do funkce začneme připravovat projekt pro zařazení této investice do národního investičního programu, řekl primátor v médiích. Jinde ohledně peněz dodal, že „příslib zazněl a já myslím, že je platný,“, ale „aby peníze opravdu dorazily, musí napřed Olomouc uspět v soutěži s jinými projekty Národního investičního plánu. Nikdo nám nepošle ani 800 milionů, ani 100 milionů, ani milion, když nebude vědět, že to posílá na dobře připravený a realizovatelný projekt, na který máme i my jako město zajištěné financování“. Místo zajištěných peněz, mělo město tedy jen soutěžit nejisté dotační peníze.
V roce 2019 už bylo jasné, že peníze nepřijdou a v roce 2020 se stalo to, čemu se ANO před volbami chtělo vyhnout, muselo opravit alespoň stávající stadion. Aby si zachránilo reputaci, tak ANO ústy primátora usilovalo alespoň o výstavbu malé haly, ale ani ta se nestaví.
Nový zimní stadion chtějí všichni. Před lety jej slibovala také ODS, ale nikdy netvrdila, že už má na něj zajištěné peníze. Nic podobného jako hnutí ANO si od roku 1990 nikdo nedovolil. Můžeme tak říci, že slib nového zimního stadionu a zabezpečené peníze od vlády na něj byl předvolební podvod na voliče v Olomouci. Je to něco podobného jako hala Martiny Sáblíkové, kterou jí slíbil Babiš už v roce 2015. Tady se Miroslav Žbánek od svého šéfa s největší pravděpodobností naučil, k čemu a jak se používají marketingové triky.
Pavel Šaradín
Autor je politolog
Pokračování příští týden