Snadné vyhledávání – Klient na stránku zpravidla nepřichází zjistit, co je u vás nového, ale chce rychle vyřešit nějakou svou potřebu. Absolutním základem je proto rychlost webu a přehledná navigace. Vhodná jsou logická, obvyklá pojmenování a výmluvná, ne přehnaně podrobná kategorizace. Nezapomínejte na tzv. Hickův zákon – tedy, že příliš velkým počtem možností, zvýšíte čas rozhodování a snížíte pravděpodobnost, že se klient rozhodne pro koupi. Obejít tyto možné nesnáze můžete pomocí funkčního chatbota, který klienty povede dle jejich konkrétních potřeb.
Příjemný jazyk – Základní pravidlo zní – kratší věty a obměňování slov. Jistě, poučky jako používejme konverzační jazyk a pišme na webu tak, jako bychom mluvili na našeho obvyklého klienta, jsou pravdivé – nikdo nemá rád robotické odlidštěné texty, ale četné výzkumy prokázaly (dokonce i ty na naší olomoucké UP), že lidé dávají přednost textům s větším počtem synonym než těm, kde se neustále opakují slova. Rozhodně také nečekejte, že klient bude číst dlouhé texty. Návštěvníci stránky neprocházejí slovo od slova, ale hledají záchytné body. Pozornost ulpí zpravidla na nadpisech, podnadpisech, začátcích odstavců a zvýrazněných slovech. Pokud je to možné, snažte se co nejvíce informací sdělit obrázky, vhodnou grafikou, případně videem. Jednoduše řečeno – nemluvte o tom, ukažte to!
Obrázky, které vyprávějí příběhy – hezké fotky jsou základ a ty profesionální dnes již opravdu nejsou luxus. Velmi dobře působí fotky lidí, u návštěvníků totiž podvědomě vzbuzují pocit důvěry. Pozor ale na snímky z fotobanky, které se opakují všude možně na celém internetu, ty by měly přesně opačný efekt. Kromě fotografií, se v současnosti velké oblibě těší také video, zvláště pokud cílíme na mladší generace.
Příjemný design – Prvky ladící k sobě, 2-3 barvy a jednoduchost. Podle rozsáhlé studie společnosti Google, uživatelé hodnotili jako hezčí ty stránky, které jsou jednoduché a nebojí se zdánlivě nevyužitého prostoru. Nechat volný prostor kolem důležité informace je totiž její nejlepší zvýraznění.
Jaké prvky webu se vyplatí? – Lidé raději scrollují než klikají, jinými slovy raději stránku prodloužit, než udělat web příliš složitý. Užitečné jsou navigační prvky, díky kterým návštěvníci vědí, kde na webu se nacházejí. A vždy je dobrý nápad tlačítko s výzvou k akci. Co naopak moc nefunguje? Přesto, jak oblíbené se staly měnící se obrázky – tedy slidery/karusely, podle výzkumu Univerzity v Notre Dame 90 % návštěvníků webu si prohlédne jen první z nich.
Stránka musí fungovat i na mobilu – V současnosti 80 % uživatelů internetu vlastní smartphone a podle průzkumu společnosti Google 61 % těch, kterým stránka nefungovala, tak jak má, se na ni už nikdy nevrátí.
Ušetřete klientovi práci, jak jen to je možné – Usnadněte klientovi způsob, jak vás kontaktovat – ideálně tak na jeden klik. Koncový formulář, který se sám částečně předvyplní, je dnes již standart. Nezapomínejte na stránky umístit výzvy k akci – např. ke koupi. Stránky poctivě aktualizujte, a to nejen přidáváním nového obsahu, ale nezanedbejte ani mazání toho neaktuálního. Dobrým pomocníkem může být i chatbot.
Důvěra je důležitá – Kdo jste, jak vaše firma vznikla, kdo jsou její zaměstnanci, to vše v klientech vzbuzuje pocit důvěry. A samozřejmě také reference jiných, spokojených, klientů, ty mohou dle studií zvýšit pravděpodobnost koupě produktu právě od vás až o 58 %.
SEO – ani ten nejlepší web vám nepomůže, pokud ho nikdo nebude moct najít. Nepodceňte pro to výběr klíčových slov či nastavení url, titulku stránky a metapopisu.
Pořiďte si chatbota – nevelký výdaj a velký rozdíl. Tato umělá inteligence Vám elegantně, zábavně a moderně vyřeší nesnáze s vyhledáváním, nechuť klientů číst texty i potřebu usnadnit návštěvníkům webu „práci“. Dobře nastavený chatbot poradí a pomůže vybrat zboží v kteroukoli denní a noční dobu, zodpoví dotazy a nabídne možná řešení. Je to trend, který se objevil poměrně nedávno, ale nárůst jeho užívání prudce stoupá, navíc díky tomu, že se ukazuje být velmi funkčním řešením odpovídajícím potřebám dnešní doby, troufáme si říct, že se nejedná o módní vlnu, ale tenhle trend s námi už zůstane.
Michaela Zormanová