- Snadné vyhledávání – Klient na stránku zpravidla nepřichází zjistit, co je u vás nového, ale chce rychle vyřešit nějakou svou potřebu. Absolutním základem je proto rychlost webu a přehledná navigace. Vhodná jsou logická, obvyklá pojmenování a výmluvná, ne přehnaně podrobná kategorizace. Nezapomínejte na tzv. Hickův zákon – tedy, že příliš velkým počtem možností, zvýšíte čas rozhodování a snížíte pravděpodobnost, že se klient rozhodne pro koupi.
- Příjemný jazyk – Základní pravidlo zní – kratší věty a obměňování slov. Jistě, poučky jako používejme konverzační jazyk a pišme na webu tak, jako bychom mluvili na našeho obvyklého klienta, jsou pravdivé – nikdo nemá rád robotické odlidštěné texty, ale četné výzkumy prokázaly (dokonce i ty na naší olomoucké UP), že lidé dávají přednost textům s větším počtem synonym než těm, kde se neustále opakují slova.
- Nečekejte, že klient bude číst dlouhé texty – Vlastně…nečekejte, že klient vůbec bude pročítat nějaké texty. Návštěvníci stránky neprocházejí slovo od slova, ale hledají záchytné body. Pozornost ulpí zpravidla na nadpisech, podnadpisech, začátcích odstavců a zvýrazněných slovech. Pokud je to možné, snažte se co nejvíce informací sdělit obrázky, vhodnou grafikou, případně videem. Jednoduše řečeno – nemluvte o tom, ukažte to!
- Obrázky, které vyprávějí příběhy – hezké fotky jsou základ a ty profesionální dnes již opravdu nejsou luxus. Velmi dobře působí fotky lidí, u návštěvníků totiž podvědomě vzbuzují pocit důvěry. Pozor ale na snímky z fotobanky, které se opakují všude možně na celém internetu, ty by měly přesně opačný efekt. Kromě fotografií, se v současnosti velké oblibě těší také video, zvláště pokud cílíme na mladší generace.
- Příjemný design – Prvky ladící k sobě, 2-3 barvy a jednoduchost. Podle rozsáhlé studie společnosti Google, uživatelé hodnotili jako hezčí ty stránky, které jsou jednoduché a nebojí se zdánlivě nevyužitého prostoru. Nechat volný prostor kolem důležité informace je totiž její nejlepší zvýraznění.
- Jaké prvky webu se vyplatí? – Lidé raději scrollují než klikají, jinými slovy raději stránku prodloužit, než udělat web příliš složitý. Užitečné jsou navigační prvky, díky kterým návštěvníci vědí, kde na webu se nacházejí. A vždy je dobrý nápad tlačítko s výzvou k akci. Co naopak moc nefunguje? Přesto, jak oblíbené se staly měnící se obrázky – tedy slidery/karusely, podle výzkumu Univerzity v Notre Dame 90 % návštěvníků webu si prohlédne jen první z nich.
- Stránka musí fungovat i na mobilu – V současnosti 80 % uživatelů internetu vlastní smartphone a podle průzkumu společnosti Google 61 % těch, kterým stránka nefungovala, tak jak má, se na ni už nikdy nevrátí.
- Ušetřete klientovi práci, jak jen to je možné – Usnadněte klientovi způsob, jak vás kontaktovat – ideálně tak na jeden klik. Koncový formulář, který se sám částečně předvyplní, je dnes již standart. Nezapomínejte na stránky umístit výzvy k akci – např. ke koupi. Stránky poctivě aktualizujte, a to nejen přidáváním nového obsahu, ale nezanedbejte ani mazání toho neaktuálního. Dobrým pomocníkem může být i chatbot.
- Důvěra je důležitá – Kdo jste, jak vaše firma vznikla, kdo jsou její zaměstnanci, to vše v klientech vzbuzuje pocit důvěry. A samozřejmě také reference jiných, spokojených, klientů, ty mohou dle studií zvýšit pravděpodobnost koupě produktu právě od vás až o 58 %.
- SEO – ani ten nejlepší web vám nepomůže, pokud ho nikdo nebude moct najít. Nepodceňte pro to výběr klíčových slov či nastavení URL, titulku stránky a meta popisu.
Mgr. Michaela Zormanová