Podle slov ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla dostavbou D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. „To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva,“ konstatoval. Vzpomněl i úskalí dostavby související s tím, že ŘSD absolvovalo přes 20 soudních sporů, kterým předcházely různé námitky a soudní spory končily až u Nejvyššího soudu.
„Dálnice D55 představuje klíčové spojení pro střední, jihovýchodní a jižní Moravu, které odvede dopravu z přetížené silnice I/55. Jedná se o další dopravní investici, která se promítne do každodenního života občanů a přinese jim konkrétní užitek. K jejímu dobudování bude v příštích letech klíčové nastavit stabilní systém financování dopravních staveb, který umožní pokračovat ve výstavbě D55 v realistických termínech a bez dalších rozpočtových ‚překvapení‘,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.
Dálnice D55 je přeložkou silnice I. třídy, která spojuje Přerov s Olomoucí přes několik obcí. Denně jimi projede až 20.000 aut. Navazující úsek Kokory – Přerov dlouhý šest kilometrů by se měl začít stavět příští rok. Většina pozemků je vykoupená, vypsané už je i výběrové řízení na zhotovitele stavby. Trasu už zkoumají archeologové, objevili pozůstatky několika pravěkých osad včetně takzvaného hliníku, místa, kde tehdy lidé těžili hlínu pro výrobu keramiky. Součástí úseku z Olomouce do Kokor je šest mostů a také ekodukt. Trasa totiž vede poblíž přírodní památky U Strejčkova lomu a Bílých hlín a protíná biokoridor. Stavělo se s maximálním ohledem na přírodu. Ekodukt zaručí přístup do bývalého vápencového lomu a k ohroženým druhům rostlin.
„Dálnice D55 je velmi důležitá kvůli propojení východu a západu země. Tato dálnice plynule navazuje na rozestavěnou dálnici D35 a je to přímé napojení z Olomouce na Přerov a na dálnici D1 a na jih směrem do Zlínského kraje, posléze až na Hodonín a Břeclav. Dálnice D55 má v dálniční síti ČR velký význam. V roce 2029 by měla být severní část dálnice D55 hotová. Až bude dokončená celá D55, odvede část tranzitní dopravy z dlouhodobě přetížené aglomerace Brna. A přestože dálnici D1 kolem Brna rozšíříme do budoucna na šestipruhové uspořádání, i tak bude přetížená. A z toho důvodu má dálnice D55 velký význam pro moravskou část České republiky, zejména pro severojižní dopravní vztahy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Až bude celá D55 hotová, bude dlouhá víc než 100 kilometrů.
Historické události byli přítomni všichni členové vedení města Přerova a primátor Petr Vrána řekl: „Dostavba dálnice D1 je skutečností – a to je okamžik, na který jsme všichni čekali desítky let. Tento projekt totiž není jen o asfaltu a betonu. Je to o propojení lidí, o rozvoji našeho města a o budoucnosti. Dálnice přinese Přerovu rychlejší a bezpečnější spojení s okolními regiony, sníží dopravní zátěž v centru města a otevře nové možnosti pro podnikání i cestovní ruch. Znamená to méně hluku, méně emisí a více prostoru pro kvalitní život. Především však ukazuje, že když se spojí úsilí města, kraje, státu a občanů, dokážeme velké věci.“
A neopomněl ani poděkovat všem těm, kteří posouvali dílo z papírů do reálu. „Děkuji všem současným i bývalým starostům a primátorům Přerova, kteří v čele města stáli v dobách, kdy se o dálnici jen snilo, a kteří nikdy nepřestali bojovat za její realizaci. Děkuji projektantům, stavebním firmám, úředníkům, ale i občanům za jejich trpělivost a podporu. Nebyla to lehká cesta. Město ustálo složitá jednání, administrativní překážky i soudní spory. Zvládli jsme i to, že akci blokovali aktivisté z hnutí Děti Země. Přesto jsme se nevzdali, protože jsme věděli, že dálnice je klíčová.“
Vlastimil Blaťák





