Smyslem celé operace je zřejmě vystresovat oběť, že jeho peníze jsou v ohrožení, načež hovor přepojit na údajné bezpečností oddělení České národní banky a doporučit převod „ohrožených“ peněz na jiné bankovní konto. Podvodníci přitom využívají falešné policejní průkazy, které svým vyhlédnutým obětem posílají komunikační platformou Whatsapp. Jakmile si uvědomí, že neuspěli, smažou celou konverzaci.
Volá poručík Lukáš Vacek z oddělení Teplice. Budete mu věřit?
Pokus o podvod, o kterém má redakce Hanáckých novinek všechny informace a detailně zmapovala celý postup podvodníků, začal v úterý 4. listopadu telefonátem. Ten přišel z telefonního čísla 732 340 791 krátce před polednem.
Telefonní číslo je náhodně vygenerované a během pár hodin není funkční. Na druhém konci se oběti představil údajný poručík Lukáš Vacek z oddělení Teplice.

„Prý jsem obětí podvodu, který se stal tak, že nějaký Štefan Kubiš požádal notářsky ověřenou plnou mocí mým jménem o úvěr ve výši jeden a půl milionu. Žádost byla schválena, ale úvěr mu nebyl vyplacen, protože na dotaz zaměstnance banky, kde jsem a proč má plnou moc, údajně vytrhl plnou moc z ruky bankéři a utekl,“ uvedl údajný poručík s dovětkem, že si může o úvěr požádat mým jménem kdekoli.
K tomu zvládl naposílat komunikační platfoemou Whattsapp nejenom fotografii svého policejního průkazu, ale i podivně vyhlížející policejní kartu údajného Štěpána Kubiše s bydlištěm ve Žďáru nad Sázavou. Ten měl podle sdělení falešného policisty s notářem Štěpánem Tichým zfalšovat plnou moc.


Falešné předvolání na policii. Jakmile se oběť začala bránit, falešný poručík raději smazal konverzaci
Nesrovnalostí ve sdělení údajného policisty Vacka byla celá řada. „Hlavně zdůraznil, že všechny moje peníze v bance jsou od této chvíle pojištěné, takže se ptal, kolik kde mám. Nesmysl, pojištěné jsou jen do určité výše ze zákona,“ říká oběť pokusu o podvod a popisuje zastřený způsob, jakým se pachatelé snaží od oběti zjistit, kde má uloženy peníze.
Zdůraznil i absolutní mlčenlivost o případu. Naopak policie doporučuje všechny kolem poučit a upozornit na podvodné jednání, což tímto článkem činíme.
Údajný policista Vacek ale pokračoval. Doručil vybrané oběti, opět po platformě Whattsapp, falešné předvolání, s tím, že další pracovní den přijede dotyčného někdo jiný vyslechnout.
„Poté mě přepojili na údajné bezpečnostní oddělení České národní banky. Nějaký Štěpán Kopřiva, a to jsem už namítal, že takhle policie standardně nepostupuje. Že jdu na policii si ověřit, zda vůbec takovou kauzu evidují ve spisové službě. Chlapovi prdly nervy a veškerou konverzaci na whattsapp smazal. Stihl jsem to vyfotit,“ říká postižený.

Oč jde? Dostat lidi do emocí a donutit je k převodu peněz na „bezpečný“ účet
Policie eviduje takových podání desítky. „V ten den už přede mnou nahlásilo stejnou věc dalších pět lidí,“ informuje náš svědek, který se podvodníky nenechal obalamutit.
Smyslem nátlakových telefonních hovorů je dostat lidi do emocí, vyděsit a následně jim radit, jak se údajně ochránit, aby nepřišli o peníze. Všechny doporučené kroky samozřejmě ke ztrátě peněz vedou.
Rozpoznejte podvodný telefonát
- Falešné naléhavé situace: Volající vás bude tlačit k okamžité akci (např. převod peněz na „bezpečný účet“) pod záminkou, že je váš účet napaden nebo že je někdo z rodiny v nouzi.
- Vydávání za autoritu: Pachatel se představí jako pracovník banky, policie, investiční poradce nebo technické podpory.
- Napodobování důvěryhodných čísel (spoofing): Na displeji telefonu se vám může zobrazit číslo vaší banky nebo policie, ačkoli ve skutečnosti volá podvodník.
- Žádost o citlivé údaje: Zásadním znakem je, že po vás pachatel chce přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví, údaje z platební karty (včetně CVV kódu) nebo vás nutí instalovat software pro vzdálený přístup.
- Zavěste: Bez váhání ukončete hovor. Nikdy nejednejte pod nátlakem.
- Nevěřte telefonnímu číslu: Nespoléhejte na to, že se na displeji zobrazí legitimní číslo.
- Ověřte si informace sami: Pokud vás kontaktuje domnělý pracovník banky, obraťte se na banku prostřednictvím oficiální infolinky nebo si ověřte identitu volajícího v internetovém bankovnictví.
- Neposkytujte žádné údaje: Nikdy po telefonu nesdělujte přihlašovací jména, hesla, ani údaje z platební karty.
- Kontaktujte policii: V případě, že se domníváte, že jste se stali obětí podvodu nebo jste někomu poskytli citlivé informace, ihned kontaktujte policii na lince 158.
- Varujte své blízké: Zvláště seniory a další zranitelné osoby, aby si dávali pozor.
- Ověřujte si požadavky osobně: Pokud někdo z rodiny potřebuje půjčit peníze, ať si pro ně přijde osobně. Vždy si v klidu rozmyslete, co máte dělat.
- Nahlaste podvodné hovory: Svému operátorovi můžete nahlásit podvodný hovor odesláním SMS s informacemi o hovoru (číslo a čas) na číslo 7726.
Vlastimil Blaťák



