Čeká nás po dvaceti letech tendrování provozovatelů krajských nemocnic…
Nevím, co nás čeká. 30. června 2027 končí stávající smlouva o nájmu krajských nemocnic společnosti Agel Středomoravská. To je jediné, co je v tuto chvíli možno říci jasně. Varianty, které se nabízely, jsou připravit nové koncesní řízení na nového provozovatele nemocnic, nebo, a to byl projekt, který jsem vymyslel já s exhejtmanem Suchánkem a rok a půl jsme ho spolu chystali, uzavřít smlouvu o společném podniku se společností Agel. Kouzlo té smlouvy je v tom, že by přinesla tři miliardy korun soukromých peněz na modernizaci těch nemocnic. Tyto dvě varianty jsem předložil v listopadu loňského roku. Dnes už je to skoro rok a nic se neděje. Zbývá nám půldruhého roku a obávám se, že nové koncesní řízení už nepůjde stihnout.
Nic se neděje zdánlivě, nebo fakticky? Z koalice nám občas dojem, že nekomunikují s veřejností a veškerá rozhodnutí dělají bez diskuse jenom uvnitř. Je to, stran tohoto tendru, jenom nekomunikace, nebo nečinnost?
Může to být to i to. Na druhou stranu, jestliže máme rok a půl do vypršení smlouvy, tak minimálně by měl už oficiálně probíhat výběr poradce na finální etapu tohoto projekt, protože to si neušmudlají jen ti lidé, co jsou dneska v radě. Ani to se ale nestalo. Jestli někde něco chystají, je možné, ale už je čas na oficiální kroky, a ty zatím nikde nejsou.
Co hrozí za rizika, pokud se ten proces zanedbá?
Hrozí, že jim nezbyde nic jiného, než využít opce ve stávající smlouvě a pokračovat ve stávajících pro kraj velmi nevýhodných podmínkách dalších pět let. Pan hejtman se na to podle mého dosti spoléhá. To je spojeno s rizikem, že peníze na modernizaci teď nepřijdou, zastarávání nemocnic se posune o dalších pět let a vnitřní dluh nikdo nebude řešit.
My jako občané jsme po dvou desetiletích spokojeni s tím, jakým způsobem vede Agel krajské nemocnice?
Nevím, jak jsou s tím spokojeni občané. Já to mohu hodnotit tak, že na jedné straně je Agel skutečně profesionální provozovatel těch nemocnic, ví, co má dělat a z pohledu toho, jak byla smlouva uzavřena, ji plní. Nemocnice jsou provozovány a svým způsobem i rozvíjeny. Ale pokud se bavíme o penězích, které by tam bylo potřeba vložit na modernizaci, to není povinnost Agelu, nýbrž Olomouckého kraje. Ty buď vytáhne ze svého rozpočtu, nebo změní podmínky spolupráce. Buď formou společného podniku, nebo novou nájemní smlouvou s jinými podmínkami. Dnes se ale nesměřuje ani k jednomu.
Máme v tomto smyslu srovnání s jinými kraji?
Nájem nemocnic byl před skoro dvaceti lety jedinečným projektem. Žádný jiný kraj nic takového neudělal. Většinja krajů nemocnice provozuje jako svoje akciové společnosti, a například Jihočeský nebo Liberecký kraj provozují svoje nemocnice dokonce i ziskově. Dokonce tvoří zdroje na modernizaci. Jsou ale i příklady krajských systémů, kde se z toho stala černá díra na peníze, nejkřiklavějším je Ústecký kraj. Model, který máme my, nikde jinde neexistuje, a je jedinečný a dobrý.
Zajímá mne třeba problematika pohotovostí, zubařů v Jeseníku, a podobně. Souvisí to s tímto smluvním vztahem?
S tímto smluvním vztahem to přímo nesouvisí, na druhou stranu v rámci něj jsou řešeny i pohotovosti v nemocnicích Prostějov, Přerov a Šternberk. Jeseník je jiná kapitola.
Čtu mnohá vyjádření hejtmana Olomouckého kraje o tom, jak například budeme motivovat mladé lékaře, aby tady zůstávali, vidím za tím náklady. Ptám se ale, jestli není efektivnější provozování těchto služeb v rámci redefinování podmínek nájmu s Agelem nebo s jiným provozovatelem. Byl bych rád za co nejpodrobnější veřejnou debatu o podmínkách toho tendru.
Je to otázka přístupu ke jmenovaným dvěma koncepcím. Můžeme to definovat do podmínek tendru a čím více podmínek tam budeme chtít na dvacet let vložit, tím to bude složitější. Neumíme plně dohlédnout toho, co budou ty nemocnice potřebovat za pět, za deset, za dvacet let. To se stalo i před dvaceti lety, podmínky byly nějak nastaveny a dnes se nám ukazuje, že měly být jiné. Proto jsem navrhoval společný podnik, protože pokud by v něm byl kraj společníkem, akcionářem, mohl by své požadavky průběžně modifikovat.
V tuto chvíli máme krajskou koalici, která bude na tendru pracovat. Existuje mezi opozicí nějaká shoda na tom, jak eventuálně postupovat jinak?
Současná opozice je v podstatě bývalá koalice, která přípravu řešení zahájila už čtyři roky před tím, než měl termín uplynout. Preferovala souběžnou přípravu obou těch variant. Koncepce společného podniku byla připravena, současně byly připraveny nějaké kroky ke koncesnímu řízení. Zároveň tyto pro kraj zásadní kroky otevřeně komunikovala s tehdejší opozicí, dnešní koalicí. Pak přišly volby a já si myslím, že na postoji tehdejší koalice a dnešní opozice se vůbec nic nemění. Chtějí po současné radě akceleraci všech kroků, aby mělo zastupitelstvo o čem jednat. Uplynul ale od voleb rok a ničeho jsme se nedočkali.
Nebylo by z hlediska opozice výhodnější nechat stávající koalici využít opce, o pět roků prolongovat současný stav a tím pádem doufat, že příští volby dopadnou jinak a nechat to tak spadnout do svého rozhodnutí?
Přijmout strategii čím hůř, tím líp, není úplně konstruktivní. Těch pět let by se s nemocnicemi zase nic nestalo. Teď je období, kdy do nemocnic konečně mohou jít evropské dotace, ale současně je nutno najít velké prostředky na kofinancování. Existují schválené projekty na urgentní příjmy dvou nemocnic, na vybudování pavilonu následné péče. Jsou to projekty v řádu stovek milionů korun, a tři miliardy, které přislíbil Agel, jsou k tomu jak dělané. Čekají na to, že by mohly být takto použity. Když budeme pět let čekat, to období uplyne, kraj to vybuduje za velkých vlastních nákladů a potom budeme čekat, jestli bude ta nabídka ještě za pět let platit? To by nebylo dobře, krajské zdravotnictví potřebuje rychlejší a pro občany výhodnější řešení.
Ty urgentní příjmy mě zajímají. Oč se jedná?
Olomoucký kraj přijal rozhodnutí, že požádá o dotaci na vybudování urgentních příjmů v Prostějově a v Přerově. To samozřejmě znamená, že bude nutno vynaložit asi 450 milionů korun z krajského rozpočtu. Až se bude žádost finalizovat, kraj musí napsat, kdo bude provozovatelem těchto nemocnic v následujících letech po dobu udržitelnosti toho projektu. Kraj to dneska neví.
Vlastimil Blaťák




