„Starostové jsou lidé, kteří jsou z území, mají zkušenosti z řízení svých obcí, měst a regionů. Drtivá většina našich lídrů jsou bývalí starostové. Dokázali, že se dovedou na věci dívat prakticky,“ říká Radim Sršeň a oceňuje práci právě starostů obcí, jak se dokázali vypořádat s loňskou ničivou povodní. Jejich práci zhodnotí nadcházející parlamentní volby, a právě Starostové by rádi dotáhli do konce věci, které v souvislosti s povodňovou obnovou rozpracovali.
Jak odhadujete volební výsledek v kontextu aktuálních průzkumů? Budete schopni skládat koalici?
Zajíci se samozřejmě sčítají až po honu. Vše bude záviset nejenom na výsledku našem, ale i na výsledku celkovém, i našich případných koaličních partnerů. Je zcela jasné, s kterými stranami do koalice půjdeme a samozřejmě doufáme, že skládat vládu budeme a v co nejsilnější roli. Naše preference nejsou vůbec špatné a pevně doufám, že se budeme přibližovat patnácti procentům. To je meta mezi úspěchem a neúspěchem, kterou vyhlásil náš pan předseda.
Je reálné, aby měli Starostové v Olomouci zase dva poslance?
Doufám, že ano. Olomoucký kraj patří z hlediska své struktury a historie ke krajům, kde má ANO silnou pozici, ale nic není nemožné a do voleb máme stále měsíc.
Přesně před rokem potrápily Olomoucký kraj povodně. Starostové obcí dlouho jednali s vládou o podmínkách dotačního financování obnovy. Jaká je situace teď?
Samozřejmě se může stát, že obnova trvá. Chci znovu poděkovat všem starostům, dobrovolným hasičům, všichni fungovali skvěle. Když srovnáme reakci na povodně mezi námi a zahraničím, tak z toho vycházíme skvěle a na evropské půdě jsem zažil jenom slova obdivu. Teď samozřejmě přichází obnova a snažíme se i na ministerstvu, aby co se postaví, bylo lepší, než předtím. Aby stavby byly lépe udělány z hlediska možných budoucích katastrof, abychom, když už někde děláme komunikaci, do ní třeba dali vysokorychlostní internet a podobně. Naprojektovat kvalitní a funkční projekty samozřejmě chvíli trvá. Bude to několik let.
Obce bojovaly o výši podpory. Jaká nakonec pro jednotlivé obce je?
Někdy slýcháváme, že to všechno dlouho trvá. Snažíme se na ministerstvu nastavit všechny dotační tituly maximálně jednoduše. Například modulární škola v České Vsi byla postavena a proplacena opravdu bleskově. Jsme samozřejmě svázáni nějakými zákonnými povinnostmi a je nutno dodat to hlavní, že některé obce měly tak obrovské škody, že mají projekty za několik stovek milionů korun. Snažili jsme se vždy vyjít vstříc všem připomínkám a dotační programy Živel upravovat a postupně se zvyšovala úroveň podpory až na úroveň sto procent v případě malých obcí. Pro Jeseník se podařilo devadesát procent. Pevně doufám, že většina projektů už je podána. Čekáme nyní na to, až žadatelé své projekty připraví a vysoutěží a v momentě, kdy dostaneme podklady, snažíme se v řádku měsíce dvou proplácet peníze na účet tak, aby mohla obratem začít jejich realizace.
Funguje podpora nejen obcí, ale i jednotlivých lidí?
Snažím se do území jezdit jak se dá, vnímat potřeby obcí a dostávat zpětnou vazbu, ale nejedná se samozřejmě jen o obce. V rámci Živlu 3 podporujeme domácnosti, kterým povodeň vzala střechu nad hlavou. Často jsou to lidé, kteří jsou v exekucích, o to je to složitější. Podmínky jsou ale velmi jednoduché a de facto dostávají peníze jenom za to, že slíbí, že si zbudují obydlí. Ze začátku to bylo velmi pomalé a opatrné, ale teď se to rozeběhlo a jsem tomu rád. A také jsem rád za spolupráci s kraji, které těmto lidem slíbily přispět dašími desíti procenty. Já jsem koordinátorem ministerstva pro místní rozvoj, ale velmi bychom potřebovali vládního koordinátora, který by pracoval napříč resorty. V dnešní době má každý resort trochu jiné podmínky. My se chceme z této situace poučit a připravit legislativní rámec pro účinnou krizovou a pokrizovou meziresortní spolupráci.
Čekají nás volby. Nemůže se stát, že budoucí vládní koalice uvidí celou věc jinak a začne se všechno zase znovu od začátku z jiného konce?
Dnes je všechno, o čem hovořím, ve fázi návrhu. Je třeba, aby příští sněmovna věci dopracovala. Jedná se o sadu zákonných opatření, kterou je potřeba dopracovat a najít určitý systém řešení podobnách krizí. Práci je potřeba dokončit, nestačí to pouze v úrovni návrhu. Rád bych využil i svých zkušeností a jsem přesvědčen, že na našich kandidátkách máme celou řadu odborníků, kteří se orientují v oblasti krizového řízení a záchranných složek.
Vlastimil Blaťák