Knihovna vystavuje Graduál loucký, jeden z nejvzácnějších rukopisů. K vidění je do 14. září

Vědecká knihovna zde k vystavení jednoho z nejcennějších rukopisů Vědecké knihovny v Olomouci – Graduálu louckého. Tento vzácný kodex bude k vidění pouze od 8. do 14. září 2025 v prostorách Červeného kostela VKOL, a to i v rámci Dnů evropského dědictví.

Monumentální rukopis (612 × 440 × 145 mm) byl zhotoven roku 1499 pro opata Pavla, představeného premonstrátského kláštera v Louce u Znojma. Podle kolofonu jej napsal Egidius Has, klerik pasovské diecéze, identifikovaný podle novějšího bádání také jako iluminátor celého kodexu. Současně budou vystaveny dvě veduty zachycující klášter v Louce u Znojma.

Graduál loucký (latinsky) Graduale monasterii O. Praeem. Lucensis prope Znojmo, pars aestivalis, též Graduál z Louky je graduál z premonstrátského kláštera v Louce u Znojma. Nechal jej zhotovit loucký opat Pavel (1474–1512). Jeho znak i jméno jsou uvedeny na titulním listu. Písařem byl Egidius Has, klerik pasovské diecéze. Původně byl označován jako Loucký antifonář, ale později byl správně určen, jako první část graduálu. Je uchováván ve Vědecké knihovně v Olomouci.

Graduál obsahuje zpívané mešní texty pouze pro letní část – která obsahuje období mezi Hodem Božím Svatodušním a XXIII. nedělí po svaté Trojici neboli XXIV. nedělí po Duchu svatém. Předpokládá se tedy, že existovala i druhá – zimní část. O té ale není nic známo.

Text je psán gotickými minuskulemi černým inkoustem. Červeným inkoustem jsou psány nadpisy jednotlivých částí (např. Sequitur de Sanctis, tempore aestivali) nebo dnů liturgického roku, ke kterým příslušná skladba patří (např. Dominica XXIII post sta Trinit). Dále jsou červeně označovány začátky částí mše (např. offertorium).

Titulní list je v levé části zdoben ornamentálním pásem o rozměrech 57 x 8 cm s rostlinnými motivy zcela v renesančním stylu. Postava anděla nese znak opata Pavla (1474–1512) a nápis Paulus abbas. Na další nápisové desce je uveden autor graduálu Egidius Has, clericus Pataviensis, scriptor huius libri). V pravé části se nalézá iniciála Spiritus (16 x 16 cm) s výjevem Seslání Ducha svatého.

Graduál je vedle titulního listu ilustrován osmnácti figurálními iniciálami o rozměrech přibližně 10 x 10 cm. Stylově se jedná o zaalpský pozdně gotický styl (pojetí draperií) ovlivněný italskou renesancí (modelace některých hlav, pojetí krajin, úprava titulního listu). Ilustrace byly připisovány Mistru Cassianova kodexu, který působil v Budě u dvora Matyáše Korvína. Pozdější výzkumy přisuzují ilustrace rovněž Egidiu Hasovi, který je znám i pod označením Mistr Wolfgangova misálu. Iniciály jsou doplněny rostlinnými ornamenty s ukrytými figurkami zvířat i lidí.

Vazba graduálu pochází z roku 1581. Dřevěné desky o rozměrech 61 x 41,5 cm jsou potaženy usní zdobenou slepotiskem. Jednotlivé motivy jsou: Zvěstování Panně Marii, svatá Kateřina, Ukřižování, Zmrtvýchvstání, svatý Augustin, svatý Norbert, Panna Marie, Nejsvětější Trojice.

Vazbu nechal provést opat Šebestián Freytag z Čepiroh (1533-1585). Jeho znak a nápis Sebastianus Freitog a Cziepiroh, I.V.D., divina provident. abb. Lucensis A.D. 1581 je na přední straně desek. Na zadní straně je nápis sancte Wenceslae, patrone monasterii Lucensis, ora pro nobis A.D. 1581. Na deskách jsou patrné zbytky spon a nárožnic.

Vlastimil Blaťák