V posledních letech se do silniční infrastruktury v Přerově významně investovalo, až realizace posledního úseku dálnice D1 ale představuje pro město skutečně systémový přelom.
„Silnice, které procházejí městem a slouží jako náhradní tranzitní trasa mezi Prahou a Ostravou, čelí dlouhodobě enormnímu zatížení. To má zásadní dopady na životní prostředí, bezpečnost i kvalitu života obyvatel. Zprovoznění dálnice umožní odklon těžké dopravy mimo obydlené části, zlepší napojení Přerova na nadřazenou dopravní síť a vytvoří podmínky pro další rozvoj města i celého regionu,“ zdůraznil náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil.
Trasa mezi Říkovicemi a Přerovem, jejíž vybudování si vyžádá 7 miliard korun ze státní pokladny, je stavebně velmi komplikovaná – zahrnuje 14 mostních objektů v celkové délce zhruba 1 900 metrů. Projektanti museli mimo jiné navrhnout, jak překlenout důležitý železniční koridor, vyhnout se korytu řeky Bečvy i rozsáhlému průmyslovému areálu.
„V tuto chvíli jsou všechny mostní konstrukce prakticky hotové a začalo se s pokládkou finálního povrchu. Na deseti kilometrech dálnice bude v poměru padesát na padesát položen beton a asfalt,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Při betonování dokážou stavbaři – v závislosti na počasí – postupovat rychlostí až půl kilometru denně. Cementobetonová vrstva, jejíž životnost je 30 let, dosáhne tloušťky 27 centimetrů a její realizace by měla být dokončena zhruba do konce července. Pokládka asfaltu je plánována až do konce listopadu.
Anna Vojzlová