Ikarusy v Olomouci dojezdily před dvaceti roky. Nejbližší dnes najdete v Technickém muzeu v Brně

Slavné maďarské „harmoniky“ dojezdily v Olomouci před dvaceti lety, v roce 2005. Tehdejšího rozloučení s legendárními autobusy se zúčastnily desítky Olomoučanů. Dnes není možné se autobusem projet ani na nostalgických jízdách, v Olomouci totiž žádný nezůstal.

Rozloučení s legendárními „harmonikami“ proběhlo v Olomouci v červnu roku 2005, město potom přešlo na nízkopodlažní Solarisy.

Autobusy byly byl vyráběn společností Ikarus v letech 1971–2002. V Česku se jeho městské verzi pro její typické červenohnědé zbarvení a maďarský původ přezdívalo „čabajka“, popřípadě též „harmonika“.

Poslední autobus dojezdil v Česku v roce 2008, v Olomouci o tři roky dříve

Ikarusy 280 byly dodávány do všech zemí RVHP, takže je bylo možné potkat téměř v polovině světa. Nezanedbatelný byl i export do kapitalistických zemí. Do Československa i dalších zemí byl dodáván výhradně typ 280, přestože národní podnik Karosa samozřejmě přišel i s vlastním řešením kloubového autobusu.

Vozy typu 280 byly vyráběny v mnoha variantách, které byly označovány tečkou a dvojčíslím za označením typu (např. Ikarus 280.12). Prototyp Ikarusu 280 byl vyroben v roce 1971, první vůz tohoto typu byl v Československu zkoušen již roku 1973. Sériová výroba městské, čtyřdveřové varianty 280.08, která byla určena výhradně pro Československo, začala roku 1974, kdy se vozy tohoto typu objevily v Bratislavě. Postupně však začaly tyto potřebné velkokapacitní autobusy jezdit v mnoha dalších městech (např. Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Znojmo, Prostějov, Strakonice, Děčín, Chomutov, Prievidza, Bardejov, Levice, a další). Do Československa bylo dodáno také několik městských vozů 280.12 s automatickou převodovkou Praga. Dodávky městské varianty 280.08 skončily počátkem 90. let, kdy se do sériové výroby dostal městský kloubový autobus Karosa B 741.

Meziměstská dvoudveřová varianta určená pro Československo byla označena jako Ikarus 280.10. Tyto vozy byly často využívány také v příměstské dopravě, někdy dokonce i na městských linkách. V Česku se objevila ještě městská modernizovaná varianta 280.87, jediné dva vozy tohoto typu jezdily na linkách MHD v Táboře.

V České republice již autobusy Ikarus 280.08 a 280.10 provoz ukončily (např. Jihlava 1997, Praha 1999, Brno 2001), poslední exemplář byl v provozu do roku 2008 na pravidelné meziměstské lince Kynšperk nad Ohří – Sokolov u dopravce Autobusy Karlovy Vary. V Bratislavě byl provoz Ikarusů 280 ukončen 19. ledna 2008 po 34 letech provozu. V Česku však nadále zůstaly dva modernější vozy typu 280.87, které jezdily v rámci MHD v Táboře. Poslední vůz tohoto typu byl vyřazen v září 2012, jednalo se tak o poslední Ikarus 280 v pravidelném provozu na území bývalého Československa.

Vlastimil Blaťák