Pocta Voskovci a Werichovi s moderním nádechem. Studentský klub Arabeska přináší Baladu v hadrech

Olomoucký gymnaziální Divadelní klub Arabeska pod gymnáziem Hejčín slaví premiéru své první inscenace – „Balady v hadrech“. Toto studentské dílo vzdává hold legendární dvojici Jan Werich a Jiří Voskovec a jejich tvůrčímu partnerovi Jaroslavu Ježkovi. Jejich avantgardní tragikomedie ožívá pod vedením režiséra Samuela Zeitlera a za hudebního doprovodu třináctičlenného školního orchestru Hadraband pod taktovkou Mgr. Martina Stánce.

Arabeska se rozhodla jít proti proudu a oživit tradiční divadelní formu, která může modernímu divákovi připadat zpátečnická. Tvůrci však věří, že právě v jednoduchosti a nadčasovosti je síla této hry. Dílo se snaží nejen bavit, ale také nastavovat zrcadlo současné společnosti, a to pomocí alegorií a kritiky problémů, které ani po devadesáti letech neztratily na aktuálnosti.

„Naším cílem bylo ukázat, že i starší hry mohou být pro dnešní publikum přínosné, pokud jsou podané s novým pohledem,“ uvedl režisér Samuel Zeitler. Improvizace, jazz a týmová práce Proces přípravy inscenace byl pro studenty důležitou lekcí. Nešlo jen o klasické nacvičování, ale i o improvizační etudy, práci na charakterech a zvládání nečekaných situací. Hra získala nový život také díky scénografickým úpravám, jazykovým inovacím a propracovaným kulisám. Kostýmy byly zapůjčeny z Moravského divadla, čímž dostala inscenace profesionální vzhled.

Hudební složku zajišťoval školní orchestr Hadraband, který oživil atmosféru hry pomocí jazzu. Studenti pod vedením Martina Stánce poznávali, jak tento žánr dokáže propojit hudbu s dějem a posunout divadelní zážitek na novou úroveň.

Úspěch na premiéře

Premiéra „Balady v hadrech“ proběhla 19. ledna 2025 na Sokolské 7 a setkala se s nadšeným přijetím diváků. Dvanáctičlenný soubor studentů tak potvrdil, že i zdánlivě odvážné cíle mohou vést k úspěchu, pokud je provází odhodlání, kreativita a týmová spolupráce.

Arabeska si dala za úkol ukázat, že i v dnešní uspěchané době mají klasické hry místo a že jejich poselství mohou inspirovat i mladé divadelníky a diváky. „Velké nápady mohou vzniknout i v těch nejmenších koutech světa,“ citoval Zeitler Masaryka, jehož myšlenka se stala mottem této studentské iniciativy. Arabeska tak nejen vzdává poctu českým divadelním velikánům, ale zároveň ukazuje, že divadlo stále dokáže spojovat generace a inspirovat k zamyšlení nad světem kolem nás.

Petr Gwuzd