Podle meteorologických předpovědí sledují pracovníci zimní údržby na jednotlivých dispečerských pracovištích, kde a jak bude sněžit. Tam pak posílají sypače. Veškerá technika vyjela například na silnici I/44 přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách a na další místa v Olomouckém kraji. Jen za uplynulé dva dny tam silničáři spotřebovali 50 tun soli a přes 18 000 litrů solanky.
Do připravených směn je v celé České republice zařazeno 677 řidičů a 153 dispečerů, k dispozici mají 196 sypačů.
„Další pracovníci a technika, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou pak na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Připraveno je dohromady 44 005 tun soli, 2 715 000 litrů solanky a 1 516 000 litrů chloridu vápenatého, který se používá při nižších teplotách, kdy už sůl a solanka tolik nepůsobí,“ uvedl tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Václav Koblenc.
Sypače ŘSD rozvezou každou zimu kolem 40 000 tun soli a kolem deseti milionů litrů solanky. V uplynulé zimní sezoně 2023 až 2024 byly náklady na zimní údržbu dálnic zhruba 150 milionů korun.
Sypače lze sledovat on-line
Také letos v zimě je možné sledovat webový portál Pohyby vozidel zimní silniční údržby na adrese udrzba.rsd.cz Sjízdnost komunikací lze najít také na stránkách Národního dopravní informačního centra www.dopravniinfo.cz. Na mapě ČR jsou vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla, přičemž barvu trasy ovlivňuje časový interval posledního ošetření silnice.
Kliknutím na ikonu vozidla se zobrazí detail jízdy, který identifikuje orientaci vozidla a činnost údržby. Silnice, která není barevně označená, nebyla za posledních šest hodin ošetřená posypem. Dálnice a silnice I. třídy jsou zařazené do 1. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu první techniky k zásahu nesmí být v zimním období delší než 30 minut.
Tisková zpráva