Spokojenost s návštěvností, i přes všeobecně klesající trend v posledních letech. Takové jsou zkušenosti firem z podzimního pokračování olomouckého Stavotechu. Ten se během několika let tematicky posunul od kdysi převažující prezentace stavitelů hrubých staveb do tématu energií, zateplení a úspor, v reakci na požadavky doby, což s sebou nese i proměnu portfolia vystavovatelů.
Jak dostat lidi na veletrh
Návštěvnost veletrhů už v roce 2024 zkrátka není taková, jaká bývala třeba před dvaceti lety. S rozvojem internetu se změnilo i nákupní chování zákazníků, což potvrzují i zúčastněné firmy.
„Je to slabší, než to bývalo, ale stále se nám účast vyplácí,“ říká Miroslav Rýpar, obchodně technický zástupce společnosti A centrum z Drahotuší. Na hodnocení je podle něj ještě brzy a bude možné jej provést až za nějakou dobu. „Převažují koncoví zákazníci,“ uvádí.
To potvrzuje i zástupce společnosti Sokol okna. „Jsme tu každý rok,“ uvedl pro Hanácké novinky Ladislav Sokol, majitel společnosti Sokol okna z Břeclavi. „Lidi chodí, přestože není nějaký nával, ale jsem spokojený, účast měla smysl a bude se rentovat,“ uvádí a potvrzuje, že na veletrhu převažují koncoví zákazníci.
To jako jeden muž tvrdí i oba zástupci společnosti Flexibau, která na Stavotech přijela až z Prahy a vystavuje zde poprvé, z úst obou mužů ale převažuje mírné zklamání. „Jsme namlsaní z For Archu, a trochu nás mrzí, že mezi návštěvníky převažuje laická veřejnost,“ říká marketingový specialista Michal Madar. Jeho slova pak potvrzuje i přítomný obchodní ředitel společnosti Erik Jakubec. „Odborná veřejnost nám zde chybí. Čekali jsme zájem projektantů, architektů, ale ti sem nepřišli,“ říká.
Dlouhodobě menší účast oproti době před covidem potvrzuje i Petr Sikora ze společnosti Česká tepelná čerpadla. „Byli bychom spokojeni, kdyby bylo více lidí, ale lidé už dnes nemají chuť chodit na takové akce a zůstávají spíše na internetu. Proč, to nevím. Nejsem sociolog,“ říká.
Spokojenost naopak projevuje manažer společnosti Audacio ze Svatobořic u Kyjova Pavol Horličan. „Líbí se nám tady. Přineslo to zakázky, investiční náklady na naši účast se vrátily. Je to tady maličké, ale máme, co jsme chtěli,“ uvedl v sobotu po poledni.
Orientaci veletrhu na koncového klienta potvrzuje i Petr Nasadil z pořádající agentury Omnis. „Veletrh se tak dlouhodobě vyprofiloval. Jsme spokojeni, podařilo se nám přivést kvalitní firmy,“ uvedl pro Hanácké novinky.
Vlastimil Blaťák