Stavotech končí. Přinesl tematickou změnu, namísto hrubé stavby se nyní orientuje především na úspory energií

Končící podzimní Stavotech přilákal na olomoucké výstaviště tisíce lidí. Firmy, které se veletrhu účastní, projevily během posledního dne akce s jejím průběhem většinou spokojenost, účast se jim podle jejich slov vyplatila.

Spokojenost s návštěvností, i přes všeobecně klesající trend v posledních letech. Takové jsou zkušenosti firem z podzimního pokračování olomouckého Stavotechu. Ten se během několika let tematicky posunul od kdysi převažující prezentace stavitelů hrubých staveb do tématu energií, zateplení a úspor, v reakci na požadavky doby, což s sebou nese i proměnu portfolia vystavovatelů.

Jak dostat lidi na veletrh

Návštěvnost veletrhů už v roce 2024 zkrátka není taková, jaká bývala třeba před dvaceti lety. S rozvojem internetu se změnilo i nákupní chování zákazníků, což potvrzují i zúčastněné firmy.

„Je to slabší, než to bývalo, ale stále se nám účast vyplácí,“ říká Miroslav Rýpar, obchodně technický zástupce společnosti A centrum z Drahotuší. Na hodnocení je podle něj ještě brzy a bude možné jej provést až za nějakou dobu. „Převažují koncoví zákazníci,“ uvádí.

To potvrzuje i zástupce společnosti Sokol okna. „Jsme tu každý rok,“ uvedl pro Hanácké novinky Ladislav Sokol, majitel společnosti Sokol okna z Břeclavi. „Lidi chodí, přestože není nějaký nával, ale jsem spokojený, účast měla smysl a bude se rentovat,“ uvádí a potvrzuje, že na veletrhu převažují koncoví zákazníci.

To jako jeden muž tvrdí i oba zástupci společnosti Flexibau, která na Stavotech přijela až z Prahy a vystavuje zde poprvé, z úst obou mužů ale převažuje mírné zklamání. „Jsme namlsaní z For Archu, a trochu nás mrzí, že mezi návštěvníky převažuje laická veřejnost,“ říká marketingový specialista Michal Madar. Jeho slova pak potvrzuje i přítomný obchodní ředitel společnosti Erik Jakubec. „Odborná veřejnost nám zde chybí. Čekali jsme zájem projektantů, architektů, ale ti sem nepřišli,“ říká.

Dlouhodobě menší účast oproti době před covidem potvrzuje i Petr Sikora ze společnosti Česká tepelná čerpadla. „Byli bychom spokojeni, kdyby bylo více lidí, ale lidé už dnes nemají chuť chodit na takové akce a zůstávají spíše na internetu. Proč, to nevím. Nejsem sociolog,“ říká.

Spokojenost naopak projevuje manažer společnosti Audacio ze Svatobořic u Kyjova Pavol Horličan. „Líbí se nám tady. Přineslo to zakázky, investiční náklady na naši účast se vrátily. Je to tady maličké, ale máme, co jsme chtěli,“ uvedl v sobotu po poledni.

Orientaci veletrhu na koncového klienta potvrzuje i Petr Nasadil z pořádající agentury Omnis. „Veletrh se tak dlouhodobě vyprofiloval. Jsme spokojeni, podařilo se nám přivést kvalitní firmy,“ uvedl pro Hanácké novinky.

Vlastimil Blaťák