Podvozek k raketě Ariane 6 vznikal v Uničově. Celý Unex pak s napětím sledoval start. Povedlo se, dobrá práce!

Nedávný start rakety Ariane 6 má i výraznou hanáckou stopu. Šestnáct setů podvozků a spojovacích prvků z uničovského Unexu byly součástí mobilní budovy nového odpaliště raket Ariane 6 kosmodromu ve Francouzské Guyaně. „Šlo o jedno z nejnáročnějších výběrových řízení, které jsme kdy v UNEXu absolvovali. Úspěch nás těší o to více, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale především celková kvalita,“ uvedl ředitel produktové skupiny těžké strojírenství ve společnosti UNEX.

Celkově se jednalo o dodávku přibližně 810 tun ocelových konstrukcí. Náročnost celé zakázky nespočívala pouze v kvalitně odvedené výrobní a kompletační fázi, ale také ve splnění přísných administrativních požadavků na evidenci a dohledatelnost použitého materiálu u všech komponentů. V neposlední řadě bylo důležité bezpečné zabalení všech šestnácti setů a transport nadrozměrných nákladů do přístavu a poté lodí přes Atlantský oceán.

Závod s časem: Podpěry potřebovali na odpališti první, v Uničově jeli dvanáctihodinové směny

Podvozky pro Ariane 6 vznikly v Uničově už předsedmi lety, v roce 2017. Raketa měla poprvé startovat již v roce 2020, její start byl ale několikrát odložen a nakonec se do vesmíru podívala až v minulém týdnu.

Ve Francouzské Guayaně tehdy na dodávku podvozků spěchali. Šestnáct hlavních podpěr ve tvaru písmene V, náročných na přesnost, muselo být proto expedováno velmi rychle. Na těchto podpěrách stojí celý montážní dům, ve kterém se raketa na místě startu včetně nákladu družic posléze kompletuje.

Unex v náročných dvanáctihodinových směnách zakázku zvládl, zkontrolovat ji přijeli i francouzští technici, kteří všech šestnáct pojezdů seřídili tak, aby se pohybovaly stejně rychle. Poté mohla být zakázka přes Atlantik expedována na místo startu.

Obrovský montážní pojízdný dům, vysoký okolo 150 metrů, který stojí na uničovských podpěrách, pak slouží k dopravě rakety po kolejišti na místo startu.

Šlo o jedno z nejnáročnějších výběrových řízení, které jsme kdy v UNEXu absolvovali. Úspěch nás těší o to více, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale především celková kvalita. Významnou měrou se na pozitivním výsledku výběrového řízení podílely i reference naší společnosti, jež má v realizaci obdobně náročných projektů nemalé zkušenosti. V našem případě se jedná především o dlouhodobé zkušenosti s výrobou podvozků pro kolesová a lopatová rypadla, nakladače, zakladače a podobné stroje. Dodáváme těm nejnáročnějším zákazníkům z řad předních světových průmyslových korporací,“ říká ředitel produktové skupiny těžké strojírenství ve společnosti UNEX.

V uničovském závodě UNEXu se podvozkové sety nejen vyrobily, ale také kompletně smontovaly včetně pohonů, celkového osazení elektro komponentů a hydraulických rozvodů. Poté se sety zkušebně oživovaly, aby se odzkoušela jejich plná funkčnost a jednoduchá aplikace na montážním místě ve Francouzské Guyaně.

Jedná se o projekt, který je specifický i z pohledu materiálové náročnosti. Kromě použití standardních konstrukčních ocelí byly na zakázku použity i jemnozrnné oceli, oceli s vyšší mezí kluzu v zušlechtěném stavu či ušlechtilá konstrukční ocel. Svařovat bylo nutné metodou obloukového svařování tavící se plněnou elektrodou v aktivním plynu. Náročnost technologického postupu výroby podtrhuje také to, že bylo nutné kombinovat mražení dusíkem a nahřívání dílů, jako jsou spojovací hřídele, a současně odstraňování pnutí v materiálu žíháním a vibrováním,“ vysvětluje ředitel.

O projektu Ariane 6

Na kosmodromu Evropské vesmírné agentury ve Francouzské Guyaně vyrostlo nové mobilní odpaliště, ze kterého startuje raketa Ariane 6, která se měla na oběžnou dráhu kolem Země měla poprvé vydat v roce 2020, aby nahradila aktuálně využívanou raketu Ariane 5. Ariane 6 je celoevropským projektem. Na výrobě hlavních částí rakety se podílejí Španělé, Italové, Němci, Belgičané, Francouzi a řada dalších zemí, další firmy a státy se podílejí na výstavbě nového odpaliště. Právě pro mobilní budovu odpaliště jsou určeny podvozkové sety, které UNEX vyráběl pro partnerskou společnost Eiffage Métal.
Raketa Ariane 6 má na prvním stupni motor Vulcain na kapalný kyslík a vodík, na horním stupni pak bude pracuje vylepšený motor Vinci. O pomoc při startu se starají dva nebo čtyři urychlovací bloky na tuhá paliva.

 

Vlastimil Blaťák