Zajímavostí je, že ŘSD při modernizaci opraví také beton na části dálnice, která může sloužit i jako přistávací plocha pro vojenská letadla. Na ní bude nový, odolnější beton. Jde o část mezi kilometry 1,400 až 4,200.
„Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce bude vozovka zesílena. Je to opatření, které slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ještě jedna podobná přistávací plocha je v ČR na dálnici D1. Při modernizaci D46, která dnes začne, čekají řidiče dopravní omezení, vždy se ale bude v každém směru jezdit aspoň jedním pruhem.
„Při stavbě D46, která začala v 70. letech minulého století, byly povolené výjimky z norem. Chyběly široké odstavní pruhy, připojovací i odbočovací pruhy. Nyní je ale provoz mnohem intenzivnější, proto dálnici od roku 2011 modernizujeme. V celé její délce jsme již vyměnili středová svodidla za bezpečnější, opravili a přestavěli jsme pět křižovatek. Teď zmodernizujeme mimoúrovňovou křižovatku se silnicí I/47 u Vyškova a pět kilometrů dálnice,“ doplnil Radek Mátl.
Práce zahrnují úpravu mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Vyškov i stavbu protihlukové stěny u Pustiměři, kde zvuková zátěž překračuje limity. Na MÚK Vyškov přibude připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělají připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47, vznikne i nový most přes řeku Haná. Kvůli tomu, že zatím chybí u křižovatky zmíněný připojovací pruh, nelze nyní v úseku zvýšit rychlost, teď se tam smí jet nejvýš 100 kilometrů v hodině. Součástí modernizace dálničního úseku bude nový telematický systém, zásadní pro bezpečnost provozu.
Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku.
Vlastimil Blaťák