Krajskou dopravu řídí marketingový génius. Vyznáte se v tom, ve které jste zóně?

Dřív, kdysi v třetihorách, když jsem býval mladý, bylo všechno jasné. Přijel jsem vlakem s hnědou jízdenkou na kartónu, nastoupil jsem do tramvaje a označil jsem si v plechovém označovači u řidiče pákou lístek do tramvaje. Pterodaktylové cvrlikali a byl krásný slunečný den. Pak se vyvinula civilizace a začali do toho kecat manažeři.

Kde se manažeři vzali, o tom Bible i Darwin zarytě mlčí. Z evolučního hlediska jejich existence nemá mnoho smyslu, z hlediska stvoření také ne, protože Bůh by nikdy nemohl vidět, že to bylo dobré.

Tihle manažeři byli jati nervově vegetativní poruchou a začali v přirozeně se rozvíjející lidské společnosti „optimalizovat“ vše, co dosud ještě fungovalo, obvykle až tak moc, že vše fungovat přestalo. Aby tomu pomohli, zaváděli další optimalizace.

Zkuste se prosím vyznat v následující úpravě jízdních tarifů IDSOK (kdybych nedostával tu a tam tiskové zprávy kraje, asi bych si nepřeložil, že se jedná o Integrovaný Dopravní Systém Olomouckého Kraje, ta zkratka je příšerná už sama o sobě):

Od 3. března (to jest vcelku nelogicky od neděle uprostřed měsíce) si cestující v příměstských spojích nově budou moci zakoupit jízdní doklad, který nebude platit na jízdu MHD v Olomouci.  Avšak pokud chtějí lidé po příjezdu do Olomouce pokračovat MHD, jako doposud, je třeba si při nástupu vyžádat jízdní doklad se zónou 71, a toto oznámit řidiči. Neboť IDSOK zavádí od 3. března novou zónu 710, která avšak svým rozsahem kopíruje stávající zónu 71 Olomouc. Avšak pokud využíváte příměstské spoje  a chcete pokračovat v Olomouci tramvají, je nutné pořídit přestupní jízdenku se zónou 71, přestože je stejná jako zóna 710.

Kdo tohle vymyslel, zaslouží mé uznání. Je to úžasný nástroj pro revizory, kteří mohou v tramvajích lovit zmatené cestující, spěchající do práce. Pro vyšší přehlednost systému bych navrhl, až se ukáže, že to nefunguje, další optimalizaci, a to vytvoření zóny 71001, ve které přestupní lístek platit bude, ale ne z autobusu na vlak, a zvláštní linky 70177, v níž už platit nebude, ale provozovat ji bude IDSOK.

S ohledem na starší tiskové zprávy z přelomu roku bych dodal, že pro levnější lístek v rámci IDSOK musíte použít aplikaci, avšak toto se nevztahuje na olomouckou MHD, kde je lístek SMSkou dražší, než z automatu na lístky.

Šťasnou cestu všem.

Vlastimil Blaťák