Chcete být první, kdo bude v Olomouci řídit auto s vodíkovým pohonem? Můžete

Všechny čtyři druhy alternativních pohonů, ale především vodíkovou novinku od japonské automobilky Toyota si mohli vyzkoušet v pátek minulý týden návštěvníci na olomoucké zastávce nové roadshow. Nová Toyota Mirai vzbudila zájem, v Olomouci dosud nejezdí ani jedna, a můžete být proto první.

Vůz má nulové emise. Jde o technologii, které bude patřit budoucnost,“ uvedl vedoucí autosalonu T Motors Petr Manek pro Hanácké novinky. Během páteční roadshow se návštěvníci dozvěděli podrobné informace o jednotlivých pohonech a technologiích.

Úplně tichý provoz, a ještě vypouští do ovzduší kyslík. Chcete ji?

Toyota Mirai využívá vodík k výrobě elektřiny a produkuje pouze čistou vodu; vykazuje tak mimořádné ekologické parametry a dokáže nabídnout vše, co od vozu příští generace očekáváte: okamžitě rozpoznatelný design; radost za volantem pramenící ze špičkové ovladatelnosti (díky nízkému těžišti); a dále tichý, ale současně i mohutný zátah zprostředkovaný elektromotorem.

Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2, ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut. Součástí soustavy jsou vlastní komponenty automobilky Toyota, vč. sady palivových článků Toyota FC Stack, měniče pro zvýšení napětí palivových článků a vysokotlakých zásobníků na vodík.

Jakého výkonu dosahuje

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Vykazuje přitom výkonová hustota 3,1 kW/l na úrovni světové špičky (tj. 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu).

Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS (Toyota Fuel Cell System) s nižšími celkovými náklady.

Vlastimil Blaťák