Základní jízdenku si cestující koupí od letošního září v předprodeji nebo na mobilní aplikaci za 20 Kč namísto současných 18 Kč, za zlevněné jízdné nově zaplatí 10 Kč namísto 9 Kč. Cena SMS jízdenky bude činit 22 Kč. Podle informací Dopravního podniku nově upravené jízdné počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. Nově se zvyšuje věkový limit u juniorů z 6 – 15 let na 6 – 18 let pro poskytnutí slevy na základním jízdném.
Dopravní podnik chtěl cenu až 24 korun za 40 minut. není to víc, než jinde
Dopravní podnik původně navrhoval jízdné 22 nebo 24 Kč, ale Rada rozhodla o postupném navyšování, které odráží rostoucí ceny vstupů a nároky na plánované investice.
Zmíněných 24 korun stojí čtyřicetiminutová přestupní jízdenka v Liberci, v Plzni se za stejnou částku cestující sveze celých šedesát minut, půlhodinové jízdné stojí 20 korun. Brno nabízí pětadvacetikorunovou sazbu za hodinu jízdy,
Ke změně tarifu v podobném rozsahu došlo v Olomouci naposledy v roce 2011, úprava v roce 2020 se týkala pouze jednotlivých jízdenek a došlo naopak ke zlevnění ročního kupónu na MHD. „Od roku 2020 však došlo k rozšíření poskytovaných služeb v řadě oblastí, z čehož nejdůležitější je prodloužení a obsluha tramvajové trati na Nové Sady. Současně s tímto navýšením provozních nákladů se na hospodaření DPMO, a.s. projevují i dopady energetické krize a inflace. Radu města Olomouce se nám podařilo přesvědčit, že navýšení ceny jízdného a zvýšení výnosů je nezbytné pro financování dalších připravovaných investičních projektů,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.
Opozice nespokojena: za 40 minut nedojedete z jednoho konce města na druhý!
Koalice STAN a Zelení vydala ve středu tiskové prohlášení, ve kterém dává najevo své výhrady k plánovaným změnám. „V porovnání s ostatními krajskými městy bude jízdné pro rodiny s dětmi bohužel v dražší polovině. Polovina krajských měst nabízí zdarma, nebo téměř zdarma jízdné pro žáky základních škol. Polovina krajských měst také nabízí levnější jednorázovou jízdenku pro krátkou jízdu,“ uvedla opoziřní koalice.
„Mobilitu je ale dnes potřeba chápat v širších souvislostech. Rada města brzy přistoupí ke zpoplatnění parkovného téměř po celém městě, čímž do městské kasy poputuje několik desítek milionů korun ročně. Pokládáme za manažersky nezvládnuté zdražit současně parkovné i jízdné ve veřejné dopravě, včetně dlouhodobého jízdného. Pokud potřebuje město přece jen zdražit jednorázovou jízdenku, mělo by k ní přiřadit nějaké bonusy. Za 40 minut například nedojedete z jednoho konce města na druhý,“ píše se dále v tiskovém prohlášení.
Druhá opoziční koalice SPOLU se ke zdražení zatím nevyjádřila, web koalice je navíc nefunkční.
Vlastimil Blaťák