Zprávy z budoucnosti: Tunel pod Červenohorským sedlem byl právě otevřen!

Také v roce 2033 řeší lidé podobné starosti, jako my nyní. Kvalita života v Olomouckém kraji se ovšem zásadně zlepšila – Oklešťkův kosmodrom se sice nezačal ani budovat, stojí ale konečně tunel pod Červenohorským sedlem, pouze ale pro vlakovou dopravu. Bohužel – ani jednomu vlaku se na novou trať nepovedlo vyjet…

Hanácké novinky 30.3.2033: Tunel pod sedlem byl slavnostně otevřen, pásku přestřihl ministr dopravy Brázdil

Ministr dopravy z nové vládě Jaroslava Faltýnka spolu s olomouckou hejtmankou Miroslavou Ferancovou dnes slavnostně otevřeli tunel pod Červenohorským sedlem. Stavba, která si vyžádala investice ve výši 540 miliard, uleví dopravě v kraji a urychlí železniční dopravu mezi Olomoucí a Jeseníkem.

„Dnešek je výzamný den pro celý region. Tunel sice slavnostně otevíráme, ale musí ještě proběhnout jeho kolaudace, a samozřejmě napojení na jesenické vlakové nádraží, se kterým se počítá v příštím dotačním období,“ informoval přítomné novináře ministr dopravy. Tunel tak zatím není možné používat a první vlak by mohl na novou trať vyjet již v roce 2048. „Všechno závisí na výsledku referenda v obci Lipová Lázně, jestli bude dobudován sedmikilometrový viadukt nad obcí, který novou trať napojí na tu starou,“ dodala hejtmanka.

Olomoucký kurýr, 15.4.2033: Referendum v Lipové odmítlo předraženou stavbu

Výsledky referenda, které se v pátek konalo v obci Lipová Lázně, jsou jasné: 94% obyvatel si zásadně nepřeje stavbu viaduktu, který by přemostil údolí Staříče, a nad areálem lipovských lázní by propojil nevyužívanou trať z Koutů nad Desnou se stávající tratí od Hanušovic.

„O tunelu se mluví čtyřicet let. Mysleli jsme to dobře, ale lidi nám to zase kazí,“ svěřil se roztrpčený náměstek olomoucké hejtmanky pro dopravu Martin Major, načež výslovně zmínil ekologické aktivisty, Blaťáka z Hanáckých novinek, aktivistu Daňka a majitele sjezdovky Miroslav. Areál chtěl v minulosti koupit developer Richard Morávek, nebyl ale na prodej. Ten plánoval vybudování kandelářského komplexu a tzv. Jesenického mrakodrapu u plánované vlakové zastávky Lipová – Bobrovník, nyní žaluje ministerstvo dopravy za ušlý zisk a náklady na projektovou dokumentaci.

V souvislosti s nevyužívanou tratí pod Červenohorským sedlem se nyní hovoří o jejím alternativním využití, alespoň formou cyklostezky, propojující obě strany Jeseníků.

Hanácké novinky, 19.12.2037: Projekt stavby dálnice pod Červenohorským sedlem je hotov, kraj se kvůli němu zadlužil

Národní investiční agentura zařadila projekt dálnice pod Červenohorským sedlem s napojením na polskou síť rychlostních silnic mezi své priority pro následující pětileté období. Stavba by měla stát okolo jedné kvadriliardy nových českých korun, vláda chce tyto prostředky čerpat z dotace.

„V plánu je proražení nového tunelu pod Červenohorským sedlem, protože ten skoro dvacet let starý již technologicky nevyhovuje a je v dezolátním stavu. Součástí tunelu budou dvě čerpací stanice uprostřed tunelu, které jsou podle norem povinné, protože délka tunelu překročí dvacet kilometrů,“ uvedla pro média nová olomoucká hejtmanka Milada Sokolová.

Projektová dokumentace pro stavbu, která ještě nemá povolení, stála devět miliard, kraj si kvůli tomu vzal úvěr, za který ručí zainteresované obce, sdružené ve Spolku pro dálnici. „Bohužel nemůžeme využít starý tunel, proražený v roce 2033. Ale nemůžeme nést odpovědnost za rozhodnutí předešlých politických reprezentací,“ dodala Sokolová.

Hanácké novinky, 5.4.2038: Oprava výhybky v Hanušovicích je u konce, obyvatelé Jesenicka jsou nakonec vděčni za jakékoli spojení

Léta odkládaná oprava výhybky v Hanušovicích, která znemožňovala obnovení vlakové dopravy na Jesenicko, je u konce. Důvodem odkladů byla skutečnost, že se v rozpočtu nedokázalo najít dvacet tisíc na svaření prasklé kolejnice.

Oprava byla vykonána svépomocí, kdy se obyvatelé odříznutých vesnic domluvili večer v hospodě, jeden vzal svařovačku, druhý půjčil dodávku, a v noci kolej prostě opravili. „Těmi projekty na všech šest tunelů pod sedlem protekly biliardy, ale dvacet tisíc na výhybku nebylo. Nyní konečně opět jezdí vlaky,“ uvedla pro Hanácké novinky nadšeně obyvatelka Branné, která si nepřeje uvést své jméno, neboť netouží po PR a publicitě.

První vlak projede po trati pozítří, cestující nicméně musejí počítat s náhradní autobusovou dopravou z Ostružné do Horní Lipové, neboť na tomto úseku jsou už dvacet let rozebrány koleje kvůli chystanému napojení v tunelu pod Červenohorským sedlem…

Vlastimil Blaťák