Chceme taky zdarma reklamu na městském webu! Podnikatelé z Olomouce zveřejnili petici

Píárový článek, který zveřejnila olomoucká radnice před dvěma týdny ve prospěch kancelářského objektu podnikatele Richarda Morávka, vzbouřil město. Místní podnikatelé dali dohromady text petice, v němž po olmoucké radnici také žádají reklamu na městském webu zdarma.

„My, níže podepsaní podnikatelé z Olomouce, především restauréři a pronajímatelé obchodních prostor, jsme zděšeni tiskovou zprávou, která vyšla 20. ledna na oficiálním webu olomoucké radnice www.olomouc.eu s titulkem Zástupci města a podnikatelské sféry se sešli v nejmodernější olomoucké budově. Tento text zcela nepřípustně a v rozporu s platnou legislativou poskytuje na webu veřejné správy reklamní službu a nezakryté PR vybrané skupině podnikatelů. Žádáme od olomoucké radnice, v rámci rovných podmínek, neprodleně zveřejnění PR textu ve srovnatelném rozsahu, také formou oficiální tiskové zprávy na radničním webu s fotografiemi, s podrobným uvedením námi nabízených služeb, pro každého ze signatářů petice nejlépe samostaným článkem,“ stojí v textu petice, zveřejněné na webu petice.com.

Text petice je možno podepsat zde

Předmětný článek, proti kterému se signatáři petice bouří, nezakrytě vypočítává klady nájemní kancelářské budovy na Envelopě. „Osobně vnímám to, že se jedná o poměrně zřejmou propagaci podnikatelských subjektů a okresní hospodářské komory, ale toto nijak nevybočuje z toho, co otevřeně lokální politici často v českých obcích propagují a k čemu se hlásí. V případě velkého města Olomouce může být podpora konkrétních podnikatelů do očí bijící, protože je prostředí více konkurenční než na malém městě,“ uvádí ke kauze právník Transparency International Jan Dupák.

„Neočekáváme stovky a tisíce podpisů. Jde nám o to, aby petici podepsali třeba jednotliví podnikatelé z podobného sektoru služeb zde v Olomouci. Ti, kteří tady platí daně, dávají lidem práci, poctivě dodržují veškeré a mnohdy nesmyslné městské předpisy, a potom si otevřou radniční web a zjistí, že jsou mezi rovnými nějací rovnější. A slovy pana primátora mají nárok na jakési „vitamíny“ v podobě městských zakázek,“ uvádí k petici rozhořčeně Alena Lišková z Baru Rasputin, kde text petice v uplynulých dnech vznikl.

Právní regulace? Problematická

Regulace reklamy se týká periodického tisku, tedy nějakého uceleného zpravodaje, který je vydáván pod nějakou hlavičkou a evidován u Ministerstva kultury. Na běžný příspěvek na webu se ale nevztahuje a v rámci vlastních stránek nejsou žádná omezení obsahu v tomto směru. Právní regulace tak odráží realitu před dvaceti lety a dosud nedošlo k jejímu rozvoji, který by zohlednil, že dnes nemusí být radniční periodikum v tištěné podobě hlavním komunikačním kanálem samospráv.

Vlastimil Blaťák