Nedluží ani korunu. Kvůli shodě jmen má ale nekončící problémy s vymahači

Vladimír B. z Olomoucka zcela rozhodně není dlužníkem, spíše spokojeným důchodcem. Přesto dostal před časem z banky obsílku, aby vyrovnal údajný dluh. Při kontrole se zjistilo, že jde o shodu jmen, prostý omyl, jenže od té doby není v bance nikdo schopen vystavit mu potvrzení, že nedluží, a vyhamači si u něj podávají dveře.

„Začalo to celé loni, kdy na adresu do Ostravy, kde nebydlím již pětatřicet let, došel z banky dopis, že dlužím 200 korun,“ vypráví pan Vladimír. Postupně dostal z banky celkem pět dopisů, o kterých se dozvěděl až ve chvíli, kdy dorazil první dopis na adresu jeho současného bydliště. „Ten už ale byl od vymáhací agentury z Jeseníku, a žádali už dvaadvacet tisíc. Dluh jsem měl vyrovnat do pěti dnů,“ líčí svoji zkušenost s mašinérií, která, přestože se dopustila omylu a záměny jmen, nejde vlastně zastavit. Redakci jsou veškeré písemnosti z banky i od vymahačů k dispozici.

Dvakrát přišel exekutor

Vydal se tehdy do banky, jejímž nikdy v životě nebyl klientem, aby upozornil na záměnu, k níž došlo. „Paní v bance uznala, že jde o omyl, věc byla naprosto jednoznačná. Nedokázala mi ale dát potvrzení, že nic nedlužím. Prý k tomu nemá pravomoc,“ říká pan Vladimír. Vykonal tedy cestu do Prahy na centrálu, nepochodil ovšem ani tam. „Praha sdělila, že se jich to netýká, ale zrušit vymáhání nedovedou,“ sděluje svůj neskutečný příběh.

To už ale měl pan Vladimír i po návštěvě exekutora u sebe doma. Snadno vysvětlil omyl, ke kterému došlo, a exekuce tedy správně provedena nebyla.Omyl uznala i vymáhací společnost z Jeseníku a písemně se omluvila. „Jménem společnosti M.B.A. Finance se velmi omlouvám za kontaktování. K dnešnímu dni neevidujeme na Vaše jméno a rodné číslo žádnou pohledávku. Nemusíte se proto obávat dalšího neoprávněného kontaktu v této věci. Za vzniklé nepříjemnosti a oznámení, že jste dlužníkem, se omlouváme,“ napsala panu Vladimírovi pracovnice vymáhací agentury.

Banka však oficiálně vymáhání stále nezrušila. Dluh jako takový prozatím dál vymáhán není, panu Vladimírovi to působí nemalé starosti. „Poskytovatel energií mi například odmítl snížit zálohy, protože vyskakuji v registru jako dlužník a nespolehlivá osoba,“ popisuje následky situace, která dávno přerostla hranici pouhého omylu se záměnou jmen.

Zažili jste podobnou situaci? Sdělte nám svůj příběh na redakční e-mail redakce@hanackenovinky.cz, rádi se případu budeme věnovat.

Vlastimil Blaťák